DE COMPRES

Black Friday massiu per l'empenta dels mil·lennistes

El 91% dels joves comprarà productes, davant el 70% del total de la població

Tèxtil, sabates, electrònica i electrodomèstics, els articles de més èxit

zentauroepp45989013 barcelona  22 de noviembre 2018  black friday  autor  juan c181122171611

zentauroepp45989013 barcelona 22 de noviembre 2018 black friday autor juan c181122171611 / juan camilo moreno

4
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

De les rebaixes al Black Friday. Si fa uns anys els consumidors esperaven amb ànsia l’inici de les rebaixes del gener i del juliol, ara és el divendres negre el dia marcat a l’agenda dels consumidors per obtenir els seus articles favorits amb preu rebaixat. Una data que fa una dècada no existia a Espanya s’ha convertit en a penes un lustre en una jornada aplaudida pel gran comerç –menys pel petit– i pelsconsumidors i que creix, sobretot, gràcies a l’empenta dels 'millennials'.

Són aquests, l’anomenada 'generació Y' (nascuts entre principis de la dècada dels 80 i finals dels 90), els que precisament van impulsar els primers dies del Black Friday a Espanya, quan fa ara set anys les primeres marques van començar a encunyar aquest terme per oferir descomptes –sobretot a internet– en aquestes dates, una cosa que passava als EUA però no a Espanya. La primera experiència va ser minoritària, però els 'millennials', acostumats a comparar i comprar per internet, van veure l’oportunitat que suposava obtenir descomptes abans de Nadal, avançar compres i poder rebre els articles a casa.

Ara, el Black Friday a Espanya és tant físic com 'online', i s’ha convertit en una jornada de compres massiva, per a totes les edats. L’impacte del màrqueting d’aquesta campanya dura gairebé dues setmanes, segons els experts, i hi ha botigues que fins i tot s’aventuren a promocionar el "mes del Black Friday", estirant gairebé sense mesura el concepte original. En qualsevol cas, el consumidor és cada vegada més conscient que a finals de novembre –aquest any, aquest divendres dia 23– hi haurà descomptes, i les botigues podran impulsar les vendes i liquidar estoc.

"La percepció és que no és una moda, sinó que ja ha arribat per quedar-se. És una tradició importada, però que ha sabut crear la sensació que hi ha una oportunitat única de compra, i això ha calat en els consumidors", destaca el professor d’EsadePedro Rey.  Són, precisament, els 'millennials' els més disposats a comprar durant aquesta jornada: segons la consultora GFK, el 91% d’aquests ha adquirit o adquirirà almenys un article a la present campanya, pel 70% del total de la població. L’omnicanalitat és una altra de les paraules clau: es compra 'online' o a les botigues físiques, i es compara també en qualsevol canal, sigui l’ordinador, el mòbil o els lineals. 

El gran comerç s’hi bolca

Només cal passejar-se per qualsevol artèria comercial (o navegar per internet) per veure l’enorme impacte comercial que té la campanya aquest any. Tot el gran comerç s’ha apuntat a oferir descomptes, alguns només divendres, altres des de dijous i també durant el cap de setmana i fins dilluns. El Corte Inglés, Ikea, Media Markt, Carrefour, Amazon, Mango, les botigues del grup Inditex (Zara, Bershka, etcètera), H&M, Alcampo... però també aerolínies, automòbil, cadenes de restauració, òptiques, firmes de telecomunicacions i electrònica, decoració... Pràcticament a tots els sectors es poden trobar ofertes. 

En canvi, l’adopció del petit i mitjà comerç és desigual, més guiat per l’efecte arrossegament que perquè els resulti una jornada beneficiosa. "Al petit comerç no li surt a compte, si s’hi suma és perquè no té més remei. No els agrada, perquè han d’oferir amb descompte articles que vendrien més endavant a un altre preu, i, per tant, perden marge. La seva estructura de màrqueting i recursos és inferior, per tant treuen menor profit del dia, i la dinàmica de promocions contínues no la poden aguantar", explica la professora de la UOC Neus Soler.

Segons l’associació d’empreses Comertia, el 61% de les seves marques s’ha sumat a la campanya aquest any, i una de cada quatre firmes de l’associació ofereix descomptes tota la setmana mentre que el 36%, només divendres i el cap de setmana. El president de Retailcat, Joan Carles Calbet, destaca per la seva banda que el més "habitual" entre els comerços minoristes catalans és fer "dos dies" de promocions –divendres i dissabte–. Calbet agrega que alguns sectors poden "doblar o triplicar" les vendes durant el Black Friday, sobretot els que venen "productes tèxtils, sabates, electrònica o electrodomèstics". "Són els que més es beneficien perquè la gent anticipa [les compres] dels regals que fa per Nadal", explica Calbet.

El problema, recorda Rey, és que aquesta anticipació de compres pot implicar que molts dels articles que s’han adquirit ja no es comprin, és a dir, que les vendes (unitàries) no pugin. Segons el president de la Confederació Espanyola de Comerç (CEC), Manuel García-Izquierdo, es tracta d’una qüestió de poder adquisitiu dels consumidors. "El que el client gasti ara no ho gastarà ni per Nadal ni per Reis", apunta, per la qual cosa un Black Friday, que és positiu perquè delimita clarament quan són els descomptes, pot ser una arma de doble tall. Segons la CEC, una mica més del 40% del comerç de proximitat, el mateix percentatge del 2017, es veurà un any més arrossegat a adherir-se per no perdre vendes davant el comerç electrònic i altres grans formats comercials.

Bon octubre

Notícies relacionades

En qualsevol cas, fonts del sector recorden que el Black Friday arriba aquest any en un moment d’auge del comerç: després d’uns mesos de caigudes de vendes, l’octubre va ser "excepcional", amb pujades de vendes del 10% en molts casos. "La clau és que ara aquesta tendència s’allargui durant les pròximes setmanes i Nadal", agreguen les mateixes fonts.

El Black Friday serà un bon termòmetre del sector, tot i que continuarà sense ser, probablement, el dia de més vendes de l’any. El tron el segueixen ocupant, almenys de moment, els dies just abans de Nadal. En tot cas, sí que serà un cap de setmana llarg de compres:diumenge, les botigues podran obrir en moltes poblacions (com les quatre capitals de província catalanes) gràcies a ser un dels dies elegits pels ajuntaments d’obertura comercial voluntària.