Conflicte sindical

Els bombers de Seat encadenen 15 dies de vaga per exigir conveni

Els treballadors d'una de les subcontractes que presten serveis en la planta de Martorell aconsegueixen la seva primera reunió amb l'empresa després de l'inici de les protestes

seat-martorell

seat-martorell / 1996-98 AccuSoft Inc.

2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto

Un total de 15 dies de vaga han tardat els bombers de Seat a aconseguir que l'empresa s'assegui a negociar amb ells les condicions d'un nou conveni col·lectiu. Una empresa que no és Seat, sinó Falck SCI, que des del juliol del 2018 gestiona els serveis antiincendis de la planta que la firma automobilística té a Martorell. Actualment els serveis mínims els presten entre Protecció Civil i els bombers de la Generalitat.

Aquest dijous les parts tenen programada la seva primera reunió des que els 34 membres de la plantilla es van declarar en vaga, en la qual intentaran arribar a un acord sobre les condicions laborals dels treballadors, segons han confirmat empresa i treballadors. La principal carta de les negociacions no serà el sou, sinó els horaris. "En les últimes setmanes encadenàvem jornades de fins a set dies consecutius, amb torns de 12 hores. És una cosa inassumible i incompatible amb qualsevol conciliació familiar", expliquen des del comitè d'empresa, on té majoria sindical la Unió Sindical de Bombers d'Empresa de Catalunya (USBEC).

Els quadrants dels treballadors, als quals ha tingut accés EL PERIÓDICO, mostren que la jornada habitual són torns de 12 hores de dos o tres dies seguits, amb una proporció similar de jornades posteriors de descans. No obstant això, dels 34 treballadors, n'hi ha 6 que durant el novembre i el desembre encadenen en algun moment entre cinc i set dies seguits de feina. És a dir, entre 60 i 84 hores en una setmana.

"La seva activitat principal no és la lluita contra incendis. La nostra sí", diu la publicitat de Falck en la seva pàgina web. Falck és una empresa denominada multiserveis, és a dir, s'encarrega d'assumir determinades parts de l'activitat d'una empresa. Els seus treballadors no es regeixen pel conveni del sector, sinó d'un de propi de la companyia. Aquest és el mateix mètode d'organització empresarial pel qual es regeixen la gran majoria de vigilants de seguretat dels aeroports o les cambreres de pis. Actualment, segons el plec de condicions de Falck, els bombers tenen una jornada de 1.826 hores anuals, més 22 possibles extres. La proposta dels treballadors per al nou conveni és de 1.760 hores anuals.

Notícies relacionades

"Falck SCI està en total disposició d'iniciar un procés de diàleg amb l'objectiu de negociar un conveni col·lectiu per als treballadors [...] i el desitjable seria tenir aquesta negociació en un clima de normalitat entre les parts i no sota la pressió de la vaga indefinida", afirma l'empresa en un comunicat en el qual reitera que ha actuat a tota hora "amb escrupolós respecte a les disposicions laborals vigents".

Fonts del comitè d'empresa de Seat afirmen ser conscients del problema sindical dels seus homòlegs de la subcontracta i que instaran la companyia perquè exerceixi pressió al seu favor.