Nomen Foods per continuar creixent

La societat mercantil s'encarregarà del màrqueting i la cooperativa, del recolzament als cultivadors

La companyia vol reforçar la seva producció d'arròs ecològic de cara al futur.

zentauroepp43728464 arrossaires del delta crea nomen foods para seguir creciendo180613103824

zentauroepp43728464 arrossaires del delta crea nomen foods para seguir creciendo180613103824 / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Guillem Tapia

Arrossaires del Delta de l’Ebre culminarà al setembre la segregació de la immensa majoria dels seus actius en una nova societat: Nomen Foods. Aquesta reestructuració societària va ser aprovada en assemblea pel 98% dels socis d’Arrosaires del Delta el 4 de febrer passat, però el veritable canvi en la cooperativa arrossera va començar 6 anys enrere amb l’adquisició de la marca Nomen.

El 2011, les autoritats de Competència espanyoles van forçar Ebro Foods a desprendre’s de Nomen com una de les condicions per aconseguir el negoci de l’arròs de Deoleo, anteriorment conegut com  Grup SOS. Aquesta operació corporativa va permetre a Ebre Foods controlar les dues marques d’arròs més importants –SOS i La Fallera– per quota de mercat a Espanya i va propiciar que Nomen, una marca que va néixer el 1940 a Tortosa, tornés a mans catalanes 20 anys després. 

L’adquisició de Nomen, que es va tancar per 40 milions d’euros el 2012, va suposar un tomb de 180 graus en l’estratègia de la cooperativa. Fins aquell moment, Arrossaires del Delta obtenia la immensa majoria dels seus ingressos de la producció de marques blanques –van arribar a suposar un 80% del total del negoci– mentre que ara les marques de distribució suposen una part ínfima de l’arròs produït.

Actualment, pel que fa referèncioa a la venda de marques pròpies, Nomen representa un 77% dels ingressos d’Arrossaires del Delta, seguida de Bayo (17%) i Segadors del Delta (6%). La quota de mercat de Nomen a Espanya és del 6% i supera el 20% a Catalunya.

Una altra part important de la facturació (22%) prové de les exportacions a granel i també dels subproductes de l’arròs per a alimentació animal, que suposen el 26% del volum de negoci. Arrossaires del Delta també ha fixat com un punt prioritari de la seva estratègia empresarial l’aposta per l’arròs ecològic. L’objectiu és que aquest producte assoleixi el 10% de la producció "els propers anys", tot i que des de la companyia no es fixa un termini. concret.

Reestructuració

"La nostra intenció és que a partir d’ara la cooperativa s’enfoqui a les qüestions agrònomes de recolzament als socis i cultivadors i que Nomen Foods s’encarregui dels objectius de màrquetinginternacionalització projecció de la marca," apunta Enric Batlle, director general d’Arrossaires del Delta, com el principal motiu per constituir aquesta nova societat mercantil.

A grans trets, la reestructuració societària que va començar a gestar-se fa uns tres anys suposa que la cooperativa Arrossaires del Delta de l’Ebre traspassa la seva fàbrica, magatzems i actius productius i comercials en general –a més de la plantilla de 94 treballadors gairebé per complet– a Nomen Foods SL. 

Aquesta operació significa que Arrossaires del Delta es converteix en propietària de la totalitat de la companyia naixent. No obstant això, en els propers mesos es realitzarà una ampliació de capital propera als 2 milions d’euros, que permetrà als més de 900 socis cooperativistes obtenir directament un 10% de les accions Nomen Foods.

La constitució d’una societat mercantil també suposa l’aparició d’un consell d’administració com a òrgan de govern. Jordi Casanova presidirà el consell d’administració alhora que es mantindrà com a president de la cooperativa. 

Arrossaires del Delta va acabar la campanya del 2017 amb una producció de 34,9 milions de quilosd’arròs rodó. Tot i això, va ser un any dur per als cultivadors, principalment, per l’agressivitat de les plagues. La invasió del cargol poma, una de les amenaces més recurrents en les últimes temporades per a les collites d’arròs, o els atacs de puó van ser alguns dels fenòmens més nocius. Per minimitzar l’impacte de les plagues, la cooperativa està optant per estendre la sembra en sec.

Tot i que el negoci principal de la cooperativa és, evidentment, la producció i comercialització d’arròs a través de 14 referències –bomba, llarg, rodó o basmati entre d’altres–, Arrossaires també utilitza la marca Nomen per vendre altres productes com purés de patatesplats preparats o sèmoles que produeixen diferents proveïdors. El licor de crema d’arròs, que elabora el grup Bardinet i es comercialitza sota la marca de Segadors del Delta, és un altre exemple d’aquesta diversificació

Notícies relacionades

Arrossaires del Delta va facturar un total de 35,8 milions d’euros en l’exercici 2016-2017, cosa que va suposar un increment del 3,4% interanual. El resultat net de la cooperativa es va situar en 1,64 milions –un 7,5% més– gràcies, en part, al creixement de les exportacions i de la marca Nomen. 

 

Temes:

+Innovació