05 d’abr 2020

Anar al contingut

ACTIVITAT FIRAL

El Saló Nàutic, a tota màquina a pesar de la incertesa

Luis Conde, president de la mostra, afirma que malgrat la incertesa política "l'economia i els negocis segueixen"

Agustí Sala

El Saló Nàutic, a tota màquina a pesar de la incertesa

JUAN MANUEL PRATS

Luis Conde, president del Saló Nàutic de Barcelona, opina que el certamen arriba «en el millor moment econòmic. La nàutica va amb l’economia». Però hi ha nuvolades en forma d’inestabilitat i incertesa política a Catalunya que, en tot cas, segons el seu parer, no haurien d’afectar la mostra que comença avui al Port Vell de Barcelona i dura fins diumenge que ve.
    

«Aquestes situacions generen confusió i hi pot haver gent que s’ho pensi dues vegades abans d’anar a Barcelona per al saló», reconeix. Però, «una cosa és la part política i l’altra la professional. L’economia i els negocis segueixen».
    

El que té molt clar Conde, que també presideix la companyia de cercatalents (headhuning) Amrop Seeliger y Conde, és que li «sabria molt greu» que la situació política afectés el saló, que espera uns 55.000 visitants, un nombre similar al del 2016. I és que «el que vol comprar un vaixell no té més remei que acudir a un saló».
    

Al seu torn subratlla la «molt lloable actitud» del sector nàutic.  Durant els anys de crisi es van mantenir fidels i van seguir participant en la mostra, que no ha deixat de funcionar i ja suma 56 edicions consecutives.
    

El cert és que avui el negoci nàutic va vent en popa. Les matriculacions d’embarcacions van créixer el 9,7% fins a l’agost, més del triple que l’economia, i el saló, l’11% en espai d’exposició i el 7% en empreses participants, amb un total de 275 expositors i amb la mostra de gairebé 700 embarcacions, 180 d’elles de més de vuit metres d’eslora flotant a l’aigua. El certamen se centra al seu torn en la innovació i la transformació digital, que permet popularitzar la nàutica.
    

Al centre de tot això hi ha «el vaixell connectat», igual que succeeix amb els cotxes. En l’actualitat, les naus van carregades de sensors que remeten la informació al núvol. En aquest sentit també es potencien les start-ups dedicades a aquestes activitats i n’hi participaran una vintena.
    

Un altre pilar consisteix a promoure la nàutica. «No és una activitat elitista», assegura. «Un vaixell de 12 a 13 metres amb tres camarots costa 2.000 euros de lloguer una setmana. Repartits entre tres parelles suposen 665 euros. És menys que el que pot costar un apartament a la costa durant el mateix període de temps i amb menys capacitat de persones per vivenda».

50.000 títols a l’any

Una mostra que no es tracta d’una activitat per a pocs és que aquest any s’expediran 50.000 títols nàutics. «A Espanya hi ha 200.000 embarcacions i el 90% són de menys de nou metres», sentencia. I es pregunta: «¿Quants grans vaixells o iots privats hi pot haver als ports de Barcelona i en el conjunt dels que hi ha a Espanya: ¿200, 300? ¿Què suposa això sobre el total?».
    

Amb la bonança econòmica posterior a la llarga crisi «els vaixells estan menys ociosos. Es compren i es venen de seguida. Durant la crisi hi havia molt bones oportunitats, ja que molts dels seus propietaris travessaven dificultats econòmiques. Ara no. Ara s’han de comprar nous, però l’avantatge és que els bancs necessiten donar crèdit i, a més, els tipus d’interès estan molt baixos».