Història mínima

Lemonpay: pagaments segurs a la xarxa

L'aplicació reté el pagament del comprador fins que aquest comprovi que el producte sigui el correcte i sense desperfectes

zentauroepp40227843 ricard forn lemonpay170922162259

zentauroepp40227843 ricard forn lemonpay170922162259 / Mireia Reynal

2
Es llegeix en minuts
Patricia Martija / Barcelona

L'auge de transaccions entre particulars a internet exigia una eina per evitar estafes. Fins fa poc els usuaris havien de confiar en l'altre usuari, sense cap garantia, al comprar un producte en plataformes de segona mà. Lemonpay aspira a cobrir aquest buit de seguretat. L'aplicació treballa amb un sistema de dipòsits bancaris: retenen els diners a pagar en un compte bancari segur fins que el comprador confirmi que el producte correspon al que s'havia anunciat.

Perquè el sistema funcioni, s'ocupen de recollir i entregar l'article al consumidor. Aquest tindrà 48 hores per confirmar que ha rebut el producte adequat i que les condicions no són defectuoses. Només llavors es transfereixen els diners al venedor. En cas de problemes, Lemonpay retorna la quantitat desemborsada al comprador i es fa càrrec de les despeses d'enviament de la devolució.

Servei necessari 

Ricard Forn, conseller delegat de l'empresa tecnològica, explica que les persones van a "la nostra 'app' per assegurar la transacció”. Lemonpay es va fundar el 2016 a Barcelona amb una inversió inicial de 3.000 euros i sense que l'equip inicial de quatre persones cobrés res en els primers mesos, però la idea va germinar fa uns set o vuit anys en un projecte anterior.

Part dels fundadors tenien una pàgina web on posaven en contacte els autònoms i les empreses que necessitaven els seus serveis i internament van posar en marxa un sistema similar al de Lemonpay per assegurar el pagament. “Llavors ens vam adonar que era molt interessant, que feia falta i que ningú estava oferint un servei semblant”, recorda Forn.

Van ser dels primers a començar a Espanya. No obstant, l'emprenedor admet que ara ja comencen a haver-hi altres opcions disponibles. Un exemple clar és el de Wallapop: al maig va estrenar Wallapay, la seva plataforma de pagament entre particulars. No obstant, segueix sent un servei poc habitual al nostre país.

Plataforma externa

Aquesta circumstància explicaria en bona mesura l'èxit de Lemonpay. En sis mesos han assegurat les transaccions de clients valorats en uns 120.000 euros, i els intercanvis gestionats en les seves aplicacions creixen un 40% cada mes. Forn assegura que l'empresa comença “a tenir cert volum”.

Notícies relacionades

Però això no els impedeix seguir treballant. De moment Lemonpay només està integrada en aplicacions on particulars ofereixen productes i serveis. És a dir, és una plataforma externa i voluntària. Una opció disponible per a consumidors 'on line' que desitgen comprar sense riscos. L'empresa, en el seu compromís per oferir seguretat als seus usuaris, té el sistema marketpay.io -de tecnologia 'blockchain'- per evitar els fraus. I els seus clients poden pagar a terminis un producte.

A Espanya ja treballen amb NetandgetCasinuevo i altres aplicacions grans i conegudes. "Volem estendre'ns molt més per portals aquí i arribar a altres països d'Europa", explica. Ja estan treballant per treballar a Àustria, però Forn admet que "els mercats interessants són el Regne Unit i Alemanya". 

Ricard Forn

Ricard Forn va començar amb el projecte amb tres companys més. Alguns amb experiència en grans empreses, però tots amb trajectòria com a emprenedors. Ara l'equip de Lemonpay el formen 10 persones.