La Generalitat busca eximir de l'IVA el transport públic i altres serveis

L'Executiu català intenta frenar l'ofensiva d'Hisenda que exigeix l'impost per les ajudes al preu en empreses públiques i privades

vvargas36235499 amb area metropolitana de barcelona autobus 100  electrico t161117201458

vvargas36235499 amb area metropolitana de barcelona autobus 100 electrico t161117201458

2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Govern català busca solucions per evitar que el transport públic o entitats culturals hagin de pagar l’IVA per les subvencions que reben per finançar les seves activitats. L’equip econòmic encapçalat pel vicepresident Oriol Junqueras ja ha fet algun moviment en aquest sentit davant l’Executiu central i, en concret, davant el Ministeri d’Hisenda.

    

Les alarmes es van disparar després de comprovar que l’Agència Tributària ha aixecat actes a empreses públiques i privades en què els reclama l’IVA per aquestes activitats. En aquest apartat hi ha també televisions públiques o centres de recerca científica.

    

Només en l’àmbit del sector del transport a Catalunya, un dels més afectats, les sumes implicades en aquestes actuacions del fisc poden arribar als 60 milions d’euros, segons fonts coneixedores de la situació.

    

Una de les solucions que esgrimeixen des de la Conselleria d’Economia consistiria a introduir aclariments de l’article 78 de la llei de l’IVA, reformada el 2014, per alliberar aquest tipus de serveis de l’IVA. Es tractaria de reforçar la seguretat jurídica de les empreses afectades, que són públiques i privades.

    

La via seria eximir les subvencions a serveis de competència pública en mercats en què no hi ha lliure concurrència, com el transport públic. Un altre seria aquells en què, fins i tot havent-hi competència, l’ajuda rebuda no distorsiona el preu perquè el que paga l’usuari és el de mercat, com en el cas dels espectacles culturals. El mateix passa amb les subvencions a la cultura. Són serveis que sense suport públic per cobrir els seus costos reals amb prou feines podrien subsistir.

    

Des de la Generalitat també es defensa eximir-ne les televisions públiques, ja que en aquests serveis no hi ha contraprestació per part de l’usuari o en les destinades a centres que estan dedicats a la recerca i el desenvolupament (R+D). L’objectiu de les modificacions que s’estudien consistiria a deixar clara la diferència entre les subvencions o les transferències pressupostàries que provoquen distorsions en els mercats en què existeix lliure competència i aquells en què no n’hi ha.

  

Arran d’una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) del 2014 sobre una residència geriàtrica francesa, Le Rayon d’Or, el Tribunal Econòmic Administratiu Central (TEAC), dependent del Ministeri d’Hisenda, va fer interpretacions que va assumir també l’Agència Tributària a través de comunicacions internes.També es va reformar la llei de l’IVA, amb canvis que van entrar en vigor el 2015 i que van modificar la forma en què es va aplicar el gravamen fins a aquell moment.

TRANSPORT

Després de tot això, la delegació especial d’Hisenda a Catalunya va començar el juliol de l’any passat a enviar requeriments a empreses de transport i altres. L’actuació del fisc suposa un canvi de criteri al decidir que les ajudes d’aquest tipus, conegudes com a subvencions vinculades al preu, que havien quedat excloses fins llavors, quedessin subjectes a l’IVA.

Notícies relacionades

    

Encara que en alguns casos els exercicis que s’exigeixen per part de l’Agència Tributària són els quatre últims, també es reclamen regularitzacions del 2015, l’exercici en què van entrar en vigor els canvis en la llei de l’IVA, en endavant.