CONFLICTE PORTUARI
Els estibadors demanen prejubilacions voluntàries amb el 80% del salari
La proposta suposa un avanç seriós cap al final del conflicte, encara que el Govern només accepta el 70%

Els estibadors han proposat aquest dimecres que el pla d'ajudes per a les seves prejubilacions voluntàries consisteixi en un subsidi equivalent al 80% de la mitjana de les percepcions salarials per tots els conceptes corresponents als sis mesos anteriors a la baixa, davant el 70% que ofereix el Govern. En la seva contraoferta a la proposta que l'Executiu va presentar la setmana passada, els estibadors sol·liciten que aquestes ajudes suposin com a mínim tres vegades el salari mínim interprofessional vigent en cada moment, que serien actualment uns 2.122 euros al mes.
El Govern va presentar la vígilia del tràmit parlamentari del reial decret llei de reforma del sector, que finalment va ser derogat pel Congrés, un acord tripartit que contemplava, entre altres mesures, prejubilacions voluntàries amb el 70% del salari, a les quals podran optar els estibadors a qui faltin 60 mesos o menys per accedir a la jubilació ordinària -55 anys en el cas de l'estiba-, és a dir als 50 anys.
Per contribuir a la millora i incentivació de les baixes voluntàries, els estibadors proposen crear, a més, un fons econòmic del 2% de la massa salarial amb aportacions mensuals per parts iguals per empreses i treballadors (mitjançant deduccions de les seves nòmines).
SUBROGACIÓ
Pel que fa a les mesures sobre la continuïtat a la feina dels actuals treballadors portuaris, els estibadors sol·liciten que la subrogació es garanteixi mitjançant disposició amb rang de llei, mentre que el Govern proposa que s'acordi en la negociació col·lectiva.
El personal subrogat se seguirà regint pels convenis col·lectius sectorials vigents, i es respectaran l'antiguitat i qualsevol altre dret que tinguin consolidat en el moment de la cessió, segons recull la proposta dels sindicats, liderats per la Coordinadora Estatal de Treballadors del Mar (Cetm).
CONVENI SECTORIAL
També proposen que es determinin, mitjançant conveni col·lectiu sectorial d'àmbit estatal, les maneres de participació de la representació dels treballadors en la formació per a l'accés a la feina i en la formació contínua del personal portuari, així com la determinació del contingut i durada d'aquesta formació.
Notícies relacionadesEn l'àmbit de la millora de la productivitat dels ports, les organitzacions sindicals es comprometen a articular, conjuntament amb les organitzacions empresarials, mesures concretes que garanteixin de manera real i efectiva les condicions de competitivitat, i per això s'impulsarà la polivalència i mobilitat funcional dels treballadors i l'adaptació dels llocs de treball a les noves tecnologies. Amb aquesta finalitat, els sindicats presentaran una proposta de modificació del conveni col·lectiu sectorial estatal.
Pel que fa a la vigilància de l'execució dels acords, els sindicats d'estibadors proposen que la comissió de seguiment es constitueixi en el termini de set dies i que la formin, com en l'oferta del Govern, dos representants per cada una de les tres parts firmants de l'acord tripartit.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Presumpta administració deslleial Els Mossos confisquen documents i joies als marmessors de Pere Mir
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Segons l'Idescat Sant Just Desvern torna a ser el municipi amb més renda per càpita, per davant de Matadepera i Tiana
- Perspectives El Govern manté en el 2,6% el creixement del 2025 malgrat la incertesa pels aranzels
- Criança El pediatre Carlos González, sobre l'exposició dels nens a les pantalles: "Fins a aquesta edat, res"
- Energia El Govern central exigeix per a aquesta mateixa tarda a REE i totes les elèctriques totes les dades sobre l'apagada
- Educació superior Creix més del 50% el nombre d’universitaris que han de compaginar estudis i treball en només tres anys