CONFLICTE PORTUARI
Els estibadors demanen prejubilacions voluntàries amb el 80% del salari
La proposta suposa un avanç seriós cap al final del conflicte, encara que el Govern només accepta el 70%

Els estibadors han proposat aquest dimecres que el pla d'ajudes per a les seves prejubilacions voluntàries consisteixi en un subsidi equivalent al 80% de la mitjana de les percepcions salarials per tots els conceptes corresponents als sis mesos anteriors a la baixa, davant el 70% que ofereix el Govern. En la seva contraoferta a la proposta que l'Executiu va presentar la setmana passada, els estibadors sol·liciten que aquestes ajudes suposin com a mínim tres vegades el salari mínim interprofessional vigent en cada moment, que serien actualment uns 2.122 euros al mes.
El Govern va presentar la vígilia del tràmit parlamentari del reial decret llei de reforma del sector, que finalment va ser derogat pel Congrés, un acord tripartit que contemplava, entre altres mesures, prejubilacions voluntàries amb el 70% del salari, a les quals podran optar els estibadors a qui faltin 60 mesos o menys per accedir a la jubilació ordinària -55 anys en el cas de l'estiba-, és a dir als 50 anys.
Per contribuir a la millora i incentivació de les baixes voluntàries, els estibadors proposen crear, a més, un fons econòmic del 2% de la massa salarial amb aportacions mensuals per parts iguals per empreses i treballadors (mitjançant deduccions de les seves nòmines).
SUBROGACIÓ
Pel que fa a les mesures sobre la continuïtat a la feina dels actuals treballadors portuaris, els estibadors sol·liciten que la subrogació es garanteixi mitjançant disposició amb rang de llei, mentre que el Govern proposa que s'acordi en la negociació col·lectiva.
El personal subrogat se seguirà regint pels convenis col·lectius sectorials vigents, i es respectaran l'antiguitat i qualsevol altre dret que tinguin consolidat en el moment de la cessió, segons recull la proposta dels sindicats, liderats per la Coordinadora Estatal de Treballadors del Mar (Cetm).
CONVENI SECTORIAL
També proposen que es determinin, mitjançant conveni col·lectiu sectorial d'àmbit estatal, les maneres de participació de la representació dels treballadors en la formació per a l'accés a la feina i en la formació contínua del personal portuari, així com la determinació del contingut i durada d'aquesta formació.
Notícies relacionadesEn l'àmbit de la millora de la productivitat dels ports, les organitzacions sindicals es comprometen a articular, conjuntament amb les organitzacions empresarials, mesures concretes que garanteixin de manera real i efectiva les condicions de competitivitat, i per això s'impulsarà la polivalència i mobilitat funcional dels treballadors i l'adaptació dels llocs de treball a les noves tecnologies. Amb aquesta finalitat, els sindicats presentaran una proposta de modificació del conveni col·lectiu sectorial estatal.
Pel que fa a la vigilància de l'execució dels acords, els sindicats d'estibadors proposen que la comissió de seguiment es constitueixi en el termini de set dies i que la formin, com en l'oferta del Govern, dos representants per cada una de les tres parts firmants de l'acord tripartit.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos