CONFLICTE D'ESTIBADORS

El port de Barcelona pren mesures per afrontar la vaga d'estibadors

La Terminal B de contenidors del grup xinès Hutchison, que suposa al voltant de la meitat del trànsit, es mostra partidària d'arribar al consens laboral

 

  / CESAR CID

2
Es llegeix en minuts
EDUARDO LÓPEZ ALONSO / BARCELONA

El port de Barcelona pugna per restablir la normalitat en les tasques de càrrega i descàrrega dels vaixells aquest dijous després de les llargues cues registrades dimecres com a conseqüència de les assemblees d'estibadors per convocar vaga a finals d'aquest mes. La Terminal B de contenidors, que suposa al voltant del 50% del trànsit, ja ha aconseguit una certa normalitat. L'empresa que gestiona la terminal (Best, del grup xinès Hutchison) s'ha mostrat partidària d'arribar al consens amb els treballadors i no aplicar un marc laboral hostil. En la resta d'instal·lacions del port encara és constatable l'acumulació de trànsit resultant dels problemes de la setmana, en un preludi del que poden suposar els tres dies de vaga convocats (dies 20, 22 i 24 d'aquest mes). 

La direcció del port va agrair aquest dijous explícitament la gestió del trànsit portuari portada a terme per la policia en una situació de calma tensa, davant la imminència d'un conflicte laboral que no es coneix a les instal·lacions des de fa anys. Els 1.055 estibadors del port estan disposats a paralitzar les instal·lacions per recolzar la negociació d'uns representants sindicals que s'enfronten a una proposta de rebaixa salarial del 60%. 

AVANÇAR OPERACIONS

Davant la situació que s'acosta, la direcció del port ja ha iniciat els contactes necessaris amb els usuaris de les instal·lacions per accelerar tant com sigui possible les operacions i reduir al màxim l'afectació de les aturades previstes, que tenen un impacte difícil de calcular. 

Aquesta vaga, a la qual estan convocats els 6.150 treballadors del sector, es faria en les hores senars des de les 9.00 hores del 20 de febrer a les 8.00 hores del 21; de les 9.00 hores del 22 a les 8.00 hores del 23 i de les 9.00 hores del 24 a les 8.00 hores del 25 de febrer.

MÉS PRECARIETAT

Els portaveus de la CETM han denunciat que la reforma que ultima el Govern convertiria els actuals contractes indefinits en "llocs de treball precaris", ja que les empreses podran "substituir lliurement" un 25%, 50% i 75% de les actuals plantilles durant els pròxims tres anys.

"Es tracta d'un ERO encobert, pagat amb fons públics, que crearà un model en el qual les empreses tindran capacitat de lliure contractació i indemnitzaran l'acomiadament del personal actual amb fons públics", ha denunciat el coordinador general de la CETM, Antolín Goya, 

SENTÈNCIA

El Ministeri de Foment ha replicat a la convocatòria de vaga dels sindicats de l'estiba al·legant que les peticions presentades han sigut rebutjades per la Comissió Europea, al considerar que no compleixen el que es requereix en la sentència del Tribunal de Justícia de la UE sobre la regulació del sector, que exigeix la desregulació i la liberalització de les contractacions.

MULTA

Notícies relacionades

Si el nou marc legal triga a aplicar-se, Espanya s'enfrontaria al pagament de 134.000 euros diaris de multa, segons el Ministeri de Foment.

NEGOCIACIÓ

La liberalització de l'estiba, ja aprovada a través de Reial Decret la setmana passada, ara està pendent de la negociació amb els sindicats per definir un nou marc laboral. El Govern proposa un període transitori d'adaptació de tres anys, per adaptar les noves estructures salarials. També estan en discussió sistemes per preservar drets adquirits dels treballadors actuals.