Gas Natural exigeix claredat legal per evitar talls de llum a persones vulnerables

El conseller delegat del grup diu al Parlament que la mort de Rosa Pitarch a Reus no va ser "un problema de diners sinó d'organització"

Rafael Villaseca insisteix que els serveis socials de la ciutat "no van comunicar" a l'empresa la situació de la dona que va morir

 

  / ELISENDA PONS

2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El conseller delegat de Gas NaturalRafael Villaseca, ha reclamat al Parlament "claredat" legal per evitar talls de subministrament a persones i famílies vulnerables. Villaseca ha comparegut a la comissió d'Empresa per explicar l'actuació de la companyia després de la mort a Reus de Rosa PitarchReusRosa Pitarch en un incendi per una espelma amb què es feia llum després d'haver-li tallat l'electricitat dos mesos abans.

El número dos de la firma energètica, que ha manifestat el condol personal i el de l'empresa per aquesta mort, ha reiterat que els serveis socials de l'ajuntament de Reus "no van comunicar" la situació en què es trobava la senyora Pitarch, de 81 anys, com sí que havien fet en 140 casos anteriors. El consistori es feia càrrec del rebut de l'aigua de l'afectada, ha recordat.

La comercialitzadora del grup, Gas Natural Serveis, va decidir paralitzar el subministrament després d'acumular cinc mesos d'impagaments i desconeixia, ha assegurat, que estava sent atesa pels serveis socials municipals des del 2013, havia sigut desnonada i estava a punt de traslladar-se a viure amb una neta. També ha assegurat que els serveis socials l'havien visitat pocs dies abans de l'incident. "Totes aquestes situacions eren desconegudes per la nostra empresa", ha manifestat.

SERVEIS SOCIALS

"Els serveis socials són el verdader pilar de la feina assistencial. No podem més que lamentar que tot i conèixer el cas no ens el comuniquessin com van fer l'any passat en altres 140 casos", ha insistit. De fet, ha explicat que Gas Natural col·laborava amb l'ajuntament de Reus des del 2014, de forma que aquest comunicava a l'empresa els casos dels clients vulnerables, per evitar els talls de subministrament i permetre la intervenció dels serveis socials.

Villaseca ha recordat que al produir-se l'incident no s'havia desplegat el reglament de la llei de pobresa energètica, tal com va instar el Parlament fa un any o com va reconèixer el Govern mateix l'abril de l'any passat respecte al "protocol obligat de comunicació". Segons el número dos de Gas Natural, l'incident de Reus no va ser "un problema de diners, sinó d'organització".

"Costa entendre per què encara no s'ha aprovat el tan necessari protocol", ha dit l'alt directiu. "És imprescindible concretar la manera, única, vinculada i obligatòria mitjançant la qual els ens locals i les empreses subministradores s'han de relacionar. Només d'aquesta forma podran fer-se passos importants per evitar situacions com la que avui lamentem", ha dit.

SITUACIÓ JURÍDICA

Notícies relacionades

Villaseca ha afirmat que mentre no s'aclareixi la situació jurídica, Gas Natural tornarà a contactar amb els ajuntaments de les ciutats en què tenen clients per proposar "una millor sistemàtica d'intercanvi continu i fiable d'informació que normalitzi i concreti els procediments i que permeti tramitar, adequadament i en temps, els possibles talls de subministrament a clients vulnerables". La companyia va presentar aquesta setmana un pla de 4,5 milions contra la pobresa energèticaun pla de 4,5 milionspobresa energètica, que les entitats socials han considerat insuficient.  

Ha recordat que els serveis socials d'ajuntaments de Catalunya han informat la companyia fins ara de més de 12.000 famílies en situació de vulnerabilitat i a les quals l'empresa no els ha tallat el subministrament. També ha explicat que el grup té acords i convenis per a intercanvi d'informació amb 441 municipis catalans, que signifiquen el 97% dels clients a Catalunya.