INNOVACIÓ

Volkswagen elegeix Barcelona per a un centre mundial de dades

El grup alemany ultima la instal·lació d'un centre aplicat a guanyar eficiència en la conducció

La cúpula de la multinacional manté contactes amb Ajuntament i el Govern català des de fa setmanes

2
Es llegeix en minuts
OLGA GRAU / ANTONI FUENTES / BARCELONA

La multinacional alemanya Volkswagen ha elegit Barcelona per instal·lar un centre mundial d’anàlisi de dades, que es coneix com a data lab, que seria el tercer del grup a escala internacional després de Munic (Alemanya) i San Francisco (EUA). El grup d’automoció, conscient dels profunds canvis que experimentarà el sector de les quatre rodes com a conseqüència de la tecnologia mòbil i el big data, està treballant a nivell mundial en diversos projectes d’investigació relacionats amb la mobilitat i la conducció eficient mitjançant l’anàlisi de dades de comportament dels conductors i la informació que s’extreu dels dispositius connectats. Segons un estudi d’IBM, l’automoció ja és la segona indústria per generació de dades.

    En les últimes setmanes s’han produït múltiples contactes entre la cúpula de la multinacional alemanya i l’Ajuntament de Bar­celona que van culminar en una reunió del president de Seat, Luca de Meo, amb el tinent d’alcalde d’Empresa, Cultura i Innovació de Barcelona, Jaume Collboni. Aquest va viatjar a la seu mundial del grup a Wolfsburg fa dues setmanes per tractar del centre de dades.

ACCELERADORA

Un grup de directius de Volkswagen també han visitat la capital catalana per ultimar els detalls de la instal·lació del centre, per al qual encara no s’ha tancat una ubicació definitiva a la ciutat. Els contactes institucionals també han inclòs la Conselleria d’Empresa i Coneixement que dirigeix Jordi Baiget. La inversió i el nombre d’investigadors encara s’estan definint, tot i que fonts coneixedores de la negociació donen per segur que Barcelona comptarà amb aquest laboratori.

    El projecte del centre d’anàlisi de dades coincideix amb la posada en marxa a Seat d’una acceleradora de start-ups innovadores en serveis de mobilitat amb la finalitat de crear «un ecosistema» aprofitant l’atractiu i el potencial de Barcelona, segons va dir el president de la filial de Volkswagen, Luca de Meo, en el recent Saló de l’Automòbil de París. A més, Volkswagen està destinant una bona part de les seves inversions a desenvolupar els serveis de la nova mobilitat agrupats en el que el president del grup, Matthias Müller, denomina com a marca número 13. 

DADES

Notícies relacionades

Ara, amb molts cotxes connectats ja a internet, la generació de dades s’ha convertit en un verdader torrent que permet saber qui és i com es comporta l’usuari del cotxe. De moment, ja s’ha desencadenat una batalla soterrada pel control de les dades que genera un cotxe durant el seu ús, cosa que engloba els hàbits del conductor (amb efecte sobre les assegurances), gustos o hàbits de comportament on line. El temor dels fabricants de cotxes és que les dades acabin controlades per Apple i Google, propietaris dels sistemes operatius que faciliten la connexió. El sector està utilitzant l’anàlisi de dades per poder extreure el comportament dels conductors i poder dissenyar cotxes més eficients. També usa el big data per pensar en noves solucions per a problemes de trànsit o aparcament.     

    L’automoció intenta avançar-se als canvis vertiginosos que s’anticipen per passar de ser fabricants de cotxes a proveïdors de serveis de mobilitat. Sobre la taula hi ha avanços tan importants com el del cotxe sense conductor o la tendència de l’automòbil compartit importat de l’economia col·laborativa.