EFECTES DEL 'DIESELGATE'

Les vendes de cotxes dièsel es desplomen

La quota de mercat del gasoil cau al nivell més baix en 15 anys

2
Es llegeix en minuts
Antoni Fuentes
Antoni Fuentes

Periodista

ver +

El típic dubte a l'hora de comprar un cotxe entre gasolina gasoil ara té més sentit. Els compradors s'estan decantant cada vegada més per vehicles amb motors de gasolina i elèctrics híbrids, fins al punt que l'anteriorment totpoderós dièsel s'ha desplomat fins al nivell més baix en 15 anys.

Les matriculacions de turismes nous a l'abril mostraven que els cotxes equipats amb motor dièsel representaven el 56,5%, la xifra més baixa des del 2001, quan la quota de mercat de les vendes de vehicles de gasoil era del 52,5%. De la mateixa manera que fa 15 anys les matriculacions de cotxes amb motors de gasoil creixien com l'espuma, ara s'està registrant una tendència a la inversa de caiguda accelerada en els últims mesos.

Des de principis del 2016, el pes del dièsel ha retrocedit 4,8 punts al passar del 61,3% del gener al 56,5% de l'abril, amb una mitjana dels quatre mesos del 57,8%. En canvi, la gasolina ha guanyat 5,4 punts i representa el 41,1% de les matriculacions. Els cotxes híbrids i elèctrics són els que avancen amb més rapidesa, tot i que encara tenen una quota minoritària del 2,5%. 

EFECTES DEL 'DIESELGATE'

¿La caiguda del gasoil es deu al 'dieselgate'? Els fabricants de vehicles intenten treure ferro als efectes de l'escàndol de la manipulació de motors dièsel de Volkswagen en la imatge del gasoil, que en els últims anys era vista com la millor tecnologia per reduir les emissions de diòxid de carboni (CO2) i el consum de carburant. Un canvi brusc en les preferències dels consumidors obligaria les marques a reajustar les seves fàbriques de motors a tota velocitat, cosa que volen evitar.

Per això, les multinacionals de l'automòbil subratllen que en els últims anys ja existia una tendència de fons de reducció del pes del gasoil. A Espanya aquesta tendència a la baixa va començar durant aquesta dècada després d'arribar a un màxim de quota del dièsel del 70,6% el 2010.

Els fabricants es resisteixen a desnonar el dièsel, per al qual encara veuen una llarga vida. El president de Volkswagen, Matthias Müller, assegurava fa uns dies que seguirà apostant pels motors dièsel i de gasolina al mateix temps que reforça els seus plans per desenvolupar els cotxes elèctrics i híbrids en la seva gamma. 

El president de l'aliança Renault-Nissan, Carlos Ghosn, recordava al Saló de l'Automòbil de Pequín que l'auge del dièsel va ser impulsat també pels governs europeus mitjançant la fiscalitat. A l'instaurar un sistema fiscal per als vehicles basat en els nivells de CO2, els motors de gasoil es van convertir en la tecnologia més assequible per reduir les emissions i, en conseqüència, pagar menys impostos.

MÉS ELÈCTRICS I HÍBRIDS

Espanya és un dels països on més ha triomfat el gasoil a la Unió Europea, en què la mitjana de penetració del dièsel era del 52,1% el 2015. El rècord el tenen Irlanda i Luxemburg, amb més d'un 70% de matriculacions amb motors de gasoil, davant una quota que ronda el 30% als països nòrdics. 

Notícies relacionades

Països com Noruega s'han convertit en el paradís dels cotxes híbrids i elèctrics. A Espanya, les vendes d'aquests cotxes nets van créixer un 187% i van arribar a les 1.534 unitats. Per a l'Associació de Fabricants d'Automòbils (Anfac), encara que la major part del mercat segueix dominada pel gasoil i la gasolina, "la tendència és que les configuracions alternatives guanyin terreny a les tradicionals".