L'ESCÀNDOL DEL 'DIESELGATE'

Govern i sindicats reclamen a Indústria més ajudes per lligar la inversió de Volkswagen

La Generalitat insta l'Executiu central a augmentar la seva oferta, que consisteix a igualar l'aportació autonòmica

Navarra planteja concedir uns 50 milions perquè el grup mantingui els projectes a la planta de Pamplona

3
Es llegeix en minuts
ANTONI FUENTES / BARCELONA

Mentre Volkswagen anuncia successives retallades en les seves inversions i plans d'ajust de la despesa, el Govern central i els de Catalunya i Navarra estan molestos per les ajudes públiques que poden oferir al grup alemany. La reunió de la comissió de seguiment de les inversions anunciades per Volkswagen a Espanya de 4.200 milions fins al 2019 ha servit per visualitzar les diferències entre les administracions i amb els sindicats d'espectadors. La Generalitat ha instat el Ministeri d'Indústria a millorar la seva oferta d'incentius a través d'ajudes i línies de finançament, que consisteix a igualar l'aportació de les dues comunitats autònomes amb fàbriques de la multinacional.

La secretària general d'Indústria i Pimes, Begoña Cristeto, ha assegurat als representants dels executius català i navarrès que el ministeri desemborsarà una quantitat equivalent al que posin sobre la taula les autonomies, i per tant finalment la seva intenció és repartir el cost al 50%. L'anunci ha suscitat la reacció crítica del director general d'Indústria de la Generalitat, Antoni Maria Grau, i de la responsable d'ocupació de l'Executiu de Pamplona. "És un plantejament poc equitatiu tenint en compte les restriccions pressupostàries que tenim a Catalunya amb un límit de dèficit públic molt estricte, cosa que limita molt la nostra capacitat", ha explicat Grau a aquest diari.

A judici del responsable d'Indústria del Govern, "el ministeri hauria de fer una aposta més decidida tenint en compte que es tracta de les inversions més importants del grup Volkswagen a Espanya". En concret estan en joc 3.300 milions d'euros d'inversió a Seat i la fàbrica de Martorell i 900 milions més a la factoria navarresa de Landaben, cosa que dóna un total de 4.200 milions planificats en nous models, reformes en les línies de producció i innovació fins al 2019.

Un altre agreujant en aquesta situació poc equitativa que denuncia la Generalitat és que el ministeri compta amb més instruments per concedir crèdits, avals i subvencions perquè els ha anat centralitzant en els últims anys.

El panorama a Navarra és una mica millor de cara a assegurar que Volkswagen mantindrà els 900 milions anunciats ja que el Govern foral ja ha posat sobre la taula 50 milions en diferents línies d'incentius públics.

La Generalitat considera que li resultarà difícil arribar als percentatges de subvenció de Navarra a causa dels problemes que té la tresoreria de l'Administració autonòmica. A més, el Govern ha demanat a Seat i Volkswagen que concretin els seus plans per als pròxims cinc anys pel que fa a nous models previstos, creació de llocs de treball, innovació i millores productives per determinar els mecanismes legals que permeten concedir ajudes per les inversions i les seves conseqüències. "Hem de veure tots aquests mecanismes legals en funció dels projectes de Seat per arribar a concretar una xifra de recursos públics", ha indicat Grau.

Amb l'oferta econòmica del Ministeri d'Indústria, si Catalunya aportés també 50 milions més, la quantitat global d'incentius públics pujaria a 200 milions.

Els sindicats veuen amb preocupació la disputa entre administracions a propòsit del suport públic que exigeix Volkswagen per mantenir les seves inversions a Espanya, i més quan el grup ja ha anunciat retallades dels seus projectes a Alemanya i un pla a Seat de reducció de despeses de 100 milions anuals i la supressió de gairebé 400 llocs de treball mitjançant la no renovació de contractes d'empreses de treball temporal.

Notícies relacionades

"El silenci de Volkswagen sobre les seves inversions a Espanya cada vegada és més preocupant i mentrestant la comissió no avança", ha lamentat el president del comitè d'empresa i dirigent d'UGT, Matías Carnero. Els sindicats UGT i CCOO han lamentat, igual que les autonomies, l'absència de representants del grup alemany en la reunió de la comissió que va crear el ministre d'Indústria, José Manuel Soria, en resposta a la creixent pressió pública per intercedir a favor de les fàbriques espanyoles.

La secretària general va indicar que convocaran representants de la multinacional en la pròxima reunió, que previsiblement tindrà lloc en dues o tres setmanes. 

Temes:

Seat Volkswagen