MESURES PER NETEJAR LA IMATGE

Merkel fa costat al fabricant

Alemanya recolza els canvis al gegant de l'automòbil, conscient del seu pes en l'economia

2
Es llegeix en minuts
CARLES PLANAS BOU / BERLÍN

Les males notícies no s'aturen per a Volkswagen (VW). Des que el setembre passat es destapés la seva manipulació de fins a 11 milions de vehicles a tot el món per enganyar els controls d'emissió de gasos contaminants, el gegant automobilístic ha estat a l'ull de l'huracà. L'escàndol ha indignat arreu del món, però des d'Alemanya l'enfocament ha sigut més pragmàtic i nacional.

El dieselgate ha perjudicat la imatge de rigor i eficiència germànica i això s'ha traduït en una desconfiança més gran sobre un sector, el de l'automòbil, que suposa fins a un 20% de les exportacions alemanyes. VW és a més l'empresa que més llocs de treball proporciona al país i el tercer exportador mundial més important.

La seva debacle podria suposar un greu maldecap per a la política nacional i internacional d'Angela Merkel. Davant la magnitud de la crisi, el Govern i la classe empresarial han llançat reiteradament un missatge de calma i optimisme. Berlín ha fet gala els últims anys del seu impuls econòmic i ara ha actuat per evitar que el seu vaixell insígnia s'enfonsi.

Per una banda, l'Executiu alemany ha instat VW a rectificar amb total transparència, i ha impulsat investigacions sobre la seva mala praxi. Per l'altra, no s'ha mostrat tan contundent en les seves declaracions com les autoritats d'altres països i ha recolzat la nova cúpula. Just ahir Merkel va viatjar a la Xina juntament amb Matthias Müller, nou president de VW, per estrènyer els llaços comercials amb el seu indispensable soci a l'Àsia, i evitar que el dieselgate tingui un fort impacte. La desacceleració econòmica dels mercats emergents va afectar les exportacions alemanyes, que a l'agost es van enfonsar un 5,2%, la seva pitjor caiguda des del gener del 2009.

El suport a VW també s'ha notat en el món empresarial. Dimarts passat, l'advocada Christine Hohmann-Dennhardt es va unir al nou equip directiu de la companyia gràcies al fet que la també automobilística Daimler, la seva principal competència, li va permetre rescindir el seu contracte abans de la data límit. «Daimler està ajudant VW a reconstruir la confiança en el sector automobilístic alemany», va assegurar a Reuters Ferdinand Dudenhoeffer, director del Centre per a la Investigació de l'Automotor de la Universitat de Duisburg-Essen. Es desconeix si darrere d'aquest gest poc habitual hi havia la pressió de les autoritats.

Al juliol, VW es va coronar líder mundial de vendes d'automòbils, una nova gesta que va omplir d'orgull els alemanys. Ara la reputació germànica està en perill. Dilluns passat, Toyota va tornar al liderat i va relegar la companyia de Wolfsburg a un agredolç segon lloc.

Notícies relacionades

Tenint en compte que aquest índex només ha comprès dues setmanes des que esclatés l'escàndol, la caiguda de VW podria ser encara més accentuada. Aquests dubtes s'han dissipat de moment a Alemanya, on les vendes dels seus vehicles han crescut des del mes de setembre.

Més problemes es trobaran en altres països, com el Regne Unit, on el descontentament ha portat a uns pitjors resultats.