CRISI AL SECTOR DE L'AUTOMOCIÓ

Tres preguntes i respostes sobre el frau de Volkswagen

Un motor de l’Audi A3 TDI, un dels models dièsel fabricats per Volkswagen.

Un motor de l’Audi A3 TDI, un dels models dièsel fabricats per Volkswagen. / AFP / BRENDAN SMIALOWSKI

1
Es llegeix en minuts

1. ¿COM ES POT SABER SI EL COTXE ESTÀ AFECTAT?

Els propietaris d'un cotxe amb motor dièsel EU 189 del Grup Volkswagen fabricat entre el 2007 i el 2014 són els afectats pel 'software' fraudulent. El grup va informar dimecres que n'havia matriculat 683.626 a Espanya i es va comprometre a donar informació als clients a través de les respectives webs de cada marca (Volkswagen, Seat, Audi Skoda) a partir d'aquest dissabte. Aquest dia, però, només trobaran preguntes i respostes sobre el problema. Per tenir més dades del seu vehicle hauran d'esperar a la setmana vinent. Llavors li sol·licitaran el número de bastidor, li explicaran quins canvis haurà de fer al motor i també on els pot fer, a càrrec del grup.

2. ¿QUÈ ES POT RECLAMAR A L'EMPRESA?

Notícies relacionades

Tot i que encara no se sap com compensarà VW els propietaris de cotxes trucats, ja s'han presentat demandes contra el grup. Una de les primeres, del despatx BCV Abogados, registrada ahir a Madrid, sol·licita un acte de conciliació amb VW i la seva filial espanyola perquè es compensi el propietari del vehicle per un valor de 25.000 euros per danys i perjudicis. Entre aquests, el despatx jurídic cita "una pèrdua de valor del vehicle", uns "danys materials per les gestions i la possibilitat de ser cridats a múltiples revisions" del cotxe, o el "dany moral" derivat de l'engany mateix.

3. ¿HI HA ALGUN PROCÉS JUDICIAL EN MARXA PEL CAS?

Fins ara, el procés judicial més avançat sobre l'escàndol del frau en el control d'emissions de Volkswagen és el que se segueix a la fiscalia de Braunschweig (nord d'Alemanya). Aquest organisme ha obert una investigació, a partir d'una sèrie de denúncies entre les quals hi ha la de la mateixa Volkswagen i també de la seva filial Audi, per un presumpte delicte de frau i amb l'objectiu d'identificar-ne els responsables. En un primer moment es va informar que la fiscalia havia obert diligències contra l'expresident de VW Martin Winterkorn, però ahir va matisar que no hi havia cap investigació formal contra l'exdirectiu.

Temes:

Volkswagen