CRISI EN EL SECTOR DE L'AUTOMOCIÓ

En punt mort

Els concessionaris pràcticament no poden facilitar informació als afectats de Volkswagen perquè l'empresa no els l'ha transmès

2
Es llegeix en minuts
P.ALLENDESALAZAR / MADRID

«Ha d'esperar que la marca tregui un comunicat amb els models de cotxes afectats. I un cop hagi sortit, es comprovarà si la seva matrícula coincideix amb un d'aquests models». Aquesta és l'explicació que oferien ahir en un concessionari de Volkswagen de Màlaga -i amb paraules més o menys semblants a la resta de la xarxa comercial del grup, que inclou Seat, Audi i Skoda- a un possible perjudicat pel frau massiu de les emissions contaminants que volia saber si el seu vehicle és un dels 683.626 cotxes  afectats a Espanya.

Els concessionaris s'han convertit en la cara visible de la companyia davant els milers de conductors que hi truquen o s'hi presenten buscant aclariments, però la falta d'informació per part del grup els està impedint donar explicacions precises.

Volkswagen ha indicat que dissabte que ve es publicarà a les pàgines web de les diferents marques un número de contacte gratuït perquè els clients puguin informar-se de si el seu cotxe tenia el dispositiu que limitava les emissions. No obstant, les companyies encara no han especificat quina solució aplicaran per resoldre el problema ni quan l'arreglaran.

«No ens han comunicat res. Estem esperant que l'empresa i el Govern prenguin una resolució. Segur que hi ha despatxos d'advocats preparant-se per presentar demandes. Si no hi ha solucions, caldrà presentar-ne», afirma Marcos García, propietari d'un Volkswagen Touran. De fet, l'associació de consumidors Facua ha organitzat una plataforma d'afectats (amb 11.103, segons l'organització) per unir les reclamacions.

Un dels temors que corre entre els propietaris és que la solució del problema suposi una reducció de la potència del vehicle per complir els requisits mediambientals. «Els usuaris no som tontos, sabem que un cotxe dièsel no pot funcionar com funciona aquest sense cap truc», sosté García.

En els concessionaris s'informa als possibles afectats que «la marca assegura que els cotxes no perdran potència ni eficiència ni se'n veurà afectat el consum» amb la reparació. No obstant, també recorden als clients que no estaran obligats a portar-los el cotxe perquè procedeixin al canvi del seu software que limitava les emissions: «Una vegada comprovat que el seu cotxe està afectat, se li concertarà una cita per si vostè el vol canviar, però és voluntari».

Tranquil·litat

Notícies relacionades

Volkswagen ha assegurat que la reparació no costarà res als usuaris. «Diuen que assumiran totes les despeses, segur que és poca cosa», afirma Enrique, un taxista madrileny que condueix un Skoda. «No he anat al concessionari perquè diuen que ens trucaran o ens enviaran una carta i perquè no es tracta d'un problema de seguretat, però em preocupa que d'aquí dos anys m'empaperin per estar contaminant massa», afegeix.

La patronal dels concessionaris, Faconauto, demana que hi hagi tranquil·litat: «El Grup VW ha confirmat que els cotxes afectats són absolutament segurs i es poden conduir sense cap problema. En qualsevol cas, els concessionaris, com sempre, es posen a disposició dels compradors per informar-los i complir les instruccions del grup».

Temes:

Volkswagen