Crisi en el sector de l'automoció

El Govern fa marxa enrere i no reclamarà les ajudes a Volkswagen

El Ministeri d'Indústria diu que el frau afecta emissions d'òxid de nitrogen i no de CO2

Brussel·les evita pronunciar-se contra el fabricant de cotxes i reitera que és necessari investigar

4
Es llegeix en minuts
SILVÍA MARTÍNEZ / OLGA GRAU
BRUSSEL·LES / BARCELONA

El caos generat pel Volkswagengate viu cada dia un nou episodi tot i l'estupor dels consumidors espanyols que avui encara desconeixen si els cotxes Seat, Volkswagen, Audi o Skoda que condueixen estan equipats amb un motor dièsel trucat per dissimular la contaminació. Després que dimarts passat el Ministeri d'Indústria confirmés la seva intenció de reclamar a la marca la devolució de les ajudes públiques del pla PIVE, que van a càrrec dels Pressupostos de l'Estat, ahir el titular d'aquesta cartera, José Manuel Soria, se'n va retractar després d'una reunió dels ministres d'Indústria de la Unió Europea (UE) a Luxemburg .

El ministre espanyol, que ahir es va reunir amb el vicepresident mundial de Volkswagen, va aclarir que el frau dels motors trucats afecta les emissions d'òxid de nitrogen (conegut popularment com a carbonissa) i no les de diòxid de carboni(CO2), i per això la mesura podria no tenir finalment cap impacte en les ajudes als vehicles eficients concedides en el marc del pla PIVE perquè servia per premiar únicament les baixes emissions de CO2. És a dir, que malgrat el frau, la multinacional podria alliberar-se d'haver de tornar fins a 1.000 euros per vehicle.

El grup Volkswagen ha venut a Espanya 683.626 vehicles de les seves marques equipats amb motors dièsel EA 189 UE 5, trucats perquè en els tests d'emissions donessin resultats inferiors a les seves emissions reals. De la xifra total comercialitzada a Espanya, 257.479 eren de la marca Volkswagen, 221,783 de Seat, 147.095 d'Audi, 37.082 de Skoda i 20.187 més són vehicles comercials de Volkswagen. Seat va informar ahir que a Portugal hi ha 23.000 cotxes de la marca amb motors manipulats, que se sumen als 53.761 de Volkswagen, als 31.839 d'Audi i als 8.800 de Skoda.

AJUDES POLÈMIQUES / Fonts del grup Volkswagen van aclarir ahir que la devolució de les ajudes del pla PIVE presenta problemes jurídics per dos motius. En primer lloc, perquè va dirigida a un tipus d'emissions concretes, que són les de CO2. En segon lloc, perquè els 1.000 euros per vehicle no es van donar a les empreses del consorci alemany, sinó que aquests imports es van descomptar directament al comprador en el concessionari.

Aquesta tesi va ser subscrita ahir per Soria, que va afirmar que segueixen estudiant jurídicament la possible devolució, però que el destinatari eren els compradors, no la fàbrica. «Si els han donat les ajudes, no ens en plantejarem mai la devolució, perquè han sigut compradors de bona fe», va afegir.

RESPOSTA EUROPEA / Segons el Govern espanyol, Europa ha de donar ara solucions europees i adoptar mesures harmonitzades perquè es tracta d'un problema global. «No espero que hi hagi mesures nacionals perquè és un problema europeu», va advertir Soria des de Luxemburg.

Però la resposta d'Europa ahir va ser tèbia. La reunió dels 28 ministres de Competitivitat i Indústria de la Unió Europea es va saldar sense cap estirada d'orelles ni a Alemanya ni a Volkswagen. La comissària responsable d'Indústria i Mercat Interior, Elzbieta Bienkowska, va insistir que Brussel·les encara no compta amb la informació necessària per establir una «visió de conjunt» del cas. Per això, va demanar a tots els Estats membres que investiguin l'abast de la manipulació en el seu territori, seguint l'exemple de França, Itàlia i Alemanya.

Tot i ser preguntada diverses vegades en una roda de premsa, la comissària va eludir donar xifres del nombre de casos a la UE i no va voler aclarir si hi ha més fabricants implicats en el frau. «Per recuperar tota la credibilitat s'ha d'estar segurs del que passa en el sector europeu. No tinc proves que hi hagi altres fabricants implicats», va concloure.

En qualsevol cas, els ministres han volgut enviar el senyal que faran tot els possible per agilitzar la negociació i entrada en vigor de les noves normes europees, que inclouen tests en condicions reals de carretera. Brussel·les confia que la pressió social per l'escàndol que afecta Volkswagen serveixi per accelerar aquestes normes, l'última fase de les quals estava sent «frenada» per alguns Estats membres, inclosa Alemanya, en les negociacions a Vint-i-vuit. Brussel·les espera comptar amb la informació completa de la incidència de la manipulació en tots els Estats membres en la pròxima reunió de ministres de Competitivitat, prevista per a finals de novembre.

Notícies relacionades

INVESTIGACIÓ / Tot apunta que la crisi de Volkswagen va per llarg. Ahir el consorci alemany va pronosticar que les investigacions de la manipulació de motors dièsel duraran diversos mesos i va cancel·lar la junta general extraordinària d'accionistes prevista per al 9 de novembre. «No serà realista proporcionar respostes ben fundades que compleixin les expectatives dels accionistes per a aquesta data», van informar ahir fonts del grup.

Com a mínim 11 milions de vehicles del grup a tot el món es van fabricar amb un software que manipula a la baixa les dades que informen sobre gasos contaminants, un engany que VW va admetre després que les autoritats nord-americanes ho fessin públic el 18 de setembre passat.