ESTRATÈGIA D'UNA MULTINACIONAL CATALANA
Del paper de fumar a Chanel
Miquel i Costas inicia una etapa en què potenciarà més els papers especials i de més valor afegit
La companyia es proposa ser més activa que reactiva a l'hora de comprar empreses

Estratègia 8 D’esquerra a dreta, Jordi Mercader; el conseller secretari, Javier Basáñez, i Jordi Mercader Barata, director general. /
«Prada i Chanel emboliquen els seus productes amb el nostre paper, que no és el mateix amb què s'emboliquen les mandarines». Il·lustratiu, Jordi Mercader, president de Miquel i Costas, descriu una de les vies d'expansió de la paperera, l'estratègia de la qual per al període 2016-2018 se centrarà a créixer més en valor que en volum, la qual cosa suposa invertir en nous productes i solucions tecnològiques.
També totes les peces que Zara ven per internet fan servir el paper d'aquesta empresa. Les dades reflecteixen el descens del pes que la indústria del tabac (paper per a cigarrets i per fumar) registra en el negoci de la companyia. Actualment suposa el 52% de la facturació en tones, davant del 57% del 2013; i, en canvi, els productes industrials i per a la indústria gràfica signifiquen el 27% i el 21%, davant del 24% i el 19%, respectivament, del 2013.
Miquel i Costas encara una nova etapa que es basa en el creixement en valor en comptes d'en volum, va explicar Mercader a la junta d'accionistes. L'empresa produeix des de paper per a cigarrets fins a tota mena de papers especials i industrials, des dels que emboliquen regals, fins als que serveixen per fer bossetes de te, bíblies o els que es fan servir a les bateries de cotxe. Una altra via d'expansió, de fet, és l'augment de demanda que es preveu per part d'editors d'exemplars de l'Alcorà per a l'AVE que va a la Meca.
La previsió de la companyia és fer inversions d'entre 45 i 60 milions d'euros durant el període 2016-2018. A més, la firma passarà de mantenir una actitud «reactiva» en la compra d'empreses a tenir-la «activa». «Anirem a buscar en comptes d'esperar les oportunitats», va explicar.
Al setembre, la nova fàbrica Terranova Papers a la Pobla de Claramunt (Anoia) arribarà al 80% de capacitat de producció i s'instaurarà el quart torn, segons Jordi Mercader Barata, director general i fill del president. La família és una dels principals accionistes del grup. El president Artur Mas participarà divendres de la setmana que ve en la inauguració oficial de les instal·lacions.
Notícies relacionadesUn dels objectius de l'empresa és invertir a flexibilitzar les fàbriques perquè totes puguin produir tota mena de papers. Això, va explicar Mercader, «permet adaptar-se al mercat i utilitzar la capacitat productiva al 100%». Al seu torn mantenen la intenció d'implantar-se al Brasil, on tenen molts clients industrials.
L'any passat, el grup va reduir el benefici el 8,9%, fins a 24,7 milions. El primer trimestre d'aquest exercici, els guanys creixen el 37% i el volum de negoci, el 9,6%.
- Això és el que significa que els fills no facin cas als seus pares a la primera, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Les peticions de residència creixen el 30% al suavitzar-se els requisits
- Sant Adrià planeja un barri davant el mar per substituir la central de Tersa
- Els Mossos vinculen el tiroteig d’Urgell a la mort del sicari de Consell de Cent
- Les 57 rutes intercontinentals del Prat fan preveure un any de rècord