Els mòbils xinesos desafien el domini de les marques clàssiques

Huawei, Lenovo i Xiaomi són les firmes que més creixen i aparten de les més venudes LG i Sony

Apple l'encerta amb el llançament de l'iPhone 6 i gairebé supera en unitats la coreana Samsung

3
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS / BARCELONA

El mercat mundial de mòbils continua creixent i evolucionant. Mentre que la categoria de tauletes s'està estabilitzant, les vendes de mòbils intel·ligents (smartphones) van augmentar un 27,6% arreu del món -en unitats- el 2014. Aquest creixement ha estat possible gràcies al llançament de la doble versió de l'iPhone 6 d'Apple, però també a l'empenta de les firmes xineses, que creixen amb força i ja superen clàssics del sector com Sony o LG.

El 2014 es van vendre un total de 1.301 milions de smartphones arreu del món, quan un any abans s'havien comercialitzat un total de 1.019 milions d'aquests aparells, segons dades de la consultora IDC. Aquest important increment ve suportat per la renovació de terminals, el pas a mòbils amb internet i, sobretot, a l'èxit d'aquesta categoria de telèfons en països com la Xina, apunten fonts del mercat.

Samsung va tancar l'any com la companyia que més mòbils intel·ligents va vendre arreu del món: 318,2 milions. La firma coreana va posar a la venda el seu últim model estrella, el Galaxy S5, a l'abril, i durant tot l'any va anar renovant la gamma de terminals. No obstant, malgrat mantenir la primera posició, la firma amb prou feines va créixer un 0,6% respecte d'un any abans (316,4 milions de mòbils). Amb aquests resultats, va passar del 31% de quota al 24,5%.

DOS MODELS

La gran triomfadora de l'any va ser Apple. Malgrat que disposa de molts menys models, el llançament de l'iPhone 6 i iPhone 6 Plus al setembre van permetre a la firma de la poma créixer el 25,5% en un any, fins als 192,7 milions d'unitats i una quota del 14,8%.

Malgrat tot, són les firmes xineses les que més creixement van registrar: Huawei va continuar com a tercera empresa que més smartphones va vendre (73,6 milions), però amb un increment del 50,4%, i en la quarta posició va pujar Lenovo, que sense incloure encara Motorola, va créixer un 54,1% amb unes vendes de 70 milions (si s'inclou Motorola, que va ser comprada a l'octubre, pujaria a 96,5 milions, el 65,4%). Va superar LG, cinquena, amb 59,2 milions i un creixement del 24%).

«El mercat s'està movent, i són les firmes orientals les que estan empenyent amb molta força. Més enllà de l'èxit de l'iPhone 6 arreu del món, que ha superat les millors expectatives, els fabricants xinesos estan guanyant reputació amb mòbils d'altes prestacions i cost mitjà», afirmen fonts d'un dels operadors espanyols.

Aquesta empenta asiàtica queda encara més clara veient les vendes de l'últim trimestre del 2014. Samsung va ser la líder, però amb una caiguda de les unitats venudes de l'11%, fins a 75,1 milions. Apple li va trepitjar els talons amb 74,5 milions d'iPhone venuts, el 46% més que un any abans («l'iPhone 6 ha funcionat molt millor que el llançament del 5C i 5S», afegeixen les mateixes fonts). I, a partir d'aquí, domini xinès: Lenovo ja és tercera de la llista amb 24,7 milions de smartphones (+77,9%); Huawei, quarta, amb 23,5 milions d'unitats (+41,7%), i Xiaomi va pujar a la cinquena posició, amb 16,6 milions (+178,6%).

«El creixement dels pròxims trimestres vindrà suportat per aquestes marques asiàtiques. En països com la Xina tenen un gran èxit, i la base de consumidors allà és tan gran com en altres continents. A poc a poc van arribant a Europa, Espanya i a la resta del món, i aniran guanyant mercat», aventuren les mateixes fonts de l'operadora.

Notícies relacionades

A la Xina la marca que més vendes va aconseguir en l'últim trimestre del 2014 va ser Xiaomi. Amb el seu producte estrella per bandera, el Mi4, va dominar el mercat, segons dades de Kantar Worldpanel, malgrat que l'iPhone també va despuntar al país. Xiaomi, que al desembre es va convertir en la start-up més valuosa del món (valoració de 40.000 milions d'euros), basa l'estratègia en mòbils d'altes prestacions a preus molt ajustats gràcies a la venda directa per internet (evitant els costosos acords amb operadores o la venda en botigues). Encara no ha entrat ni als EUA ni a Europa.

ELS CLÀSSICS

I mentre les companyies xineses empenyen amb força, hi ha firmes clàssiques que pateixen. Sony va anunciar ahir la intenció de retallar 2.100 llocs de treball en el negoci de comunicacions mòbils fins al març del 2016, mentre que Nokia va ser comprada per Microsoft per potenciar Windows Phone però aquest sistema operatiu no guanya seguidors. Un altre històric del sector, Blackberry, va provar sort amb el mòbil quadrat Passport però tampoc va tenir l'èxit esperat i sonen rumors de venda de l'empresa.