INICI DE LA CAMPANYA D'UN PRODUCTE TÍPIC

La prosperitat del calçot

Les calçotades generen un impacte econòmic al territori de 15 milions d'euros Aquesta temporada els productors preveuen posar en el mercat uns 10 milions d'unitats

Tradició 8 Preparació de calçots al restaurant Can Sardà.

Tradició 8 Preparació de calçots al restaurant Can Sardà. / XAVIER GONZÁLEZ

2
Es llegeix en minuts
ESTHER CELMA /VALLS

 «La calçotada és el segon atractiu turístic del Camp de Tarragona; quan acaba la temporada de sol i platja, comença la nostra». Així resumeix Rafel Castells, secretari de la Cambra de Comerç de Valls i organitzador de la Festa de la Calçotada que se celebra cada últim diumenge de gener, la importància de la temporada del calçot

per al territori. Aquests tradicionals àpats s’ofereixen del novembre a l’abril i generen un impacte econòmic d’uns 15 milions d’euros. «Això sense comptar-hi la projecció internacional», calcula Castells.

La proximitat de Valls (Alt Camp) a l'estació de l'AVE ha propiciat un flux de turistes de cap de setmana atrets per aquest plat popular. «Vénen i aprofiten l'ocasió per fer turisme rural, sobretot la Ruta del Cister», afirma Castells.

Renfe va impulsar El Tren dels Calçots, que va oferir, del febrer al març de l'any passat, 5.800 places promocionals amb preus especials des de Saragossa, Madrid, Alacant, València i Castelló. S'espera que el 2015 es repeteixi l'experiència pels seus bons resultats.

La Cambra també lidera accions promocionals del calçot a Andorra i al sud de França i calcula que, de moment, el calçot encara no ha arribat al seu sostre. Així, mentre als inicis del que ara és un fenomen internacional, només els restaurants Cal Bou, Casa Félix i Masia Vallense oferien calçotades a la comarca, ara competeixen amb més d'una cinquantena. Un altre dels pioners, Cal Ganxo, només obre els caps de setmana de la temporada de calçots i en serveix més de 15.000 unitats.

La Festa de la Calçotada va atraure 40.000 persones en l'edició de l'any passat i també ha captat l'interès, al llarg dels últims anys, de televisions americanes, franceses, alemanyes i japoneses.

El ventall de nacionalitats atretes per menjar calçots s’obre cada cop més i «aquest any vindrà un grup de Suècia per primera vegada», comenta el secretari de la Cambra. 

Una cinquantena de petits productors que sumen 75 hectàrees repartides entre les comarques de l'Alt Camp, el Baix Camp, el Tarragonès i el Baix Penedès formen la Indicació Geogràfica Protegida (IGP) del calçot.

Aquesta temporada preveuen posar en el mercat uns 10 milions d'unitats, segons Sebastià Banús, productor i vicepresident de la IGP. El preu de produir un calçot és de 3 cèntims i el de venda, una mitjana de 12 cèntims. L’alta demanda estimula el cultiu del calçot 

El repte de la qualitat

Notícies relacionades

 

El calçot és un cultiu d’hivern, però la temporada s’avança cada vegada més per satisfer la demanda amb el repte de mantenir la qualitat. La preocupació de la IGP per millorar els cultius ha donat lloc a la creació d’una finca experimental de l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentària a la Masó (Alt Camp) i fins i tot ha motivat una tesi doctoral, la del biòleg Joan Simó, i un treball de la Fundació Miquel Agustí, Calçot 2020, per incrementar la productivitat i la qualitat del producte amb varietats noves.