TROBADES D'ECONOMIA

«Hi ha una guerra total de franquícies d'alimentació»

Sense fer gaire soroll, Sorli ha anat ampliant la seva presència a Barcelona i Girona, on ja compta amb 114 establiments. El 21 de novembre, a més, obrirà el seu primer complex comercial-turístic a Vilassar de Dalt: hotel, gimnàs i zona gastronòmica i comercial.

DIRECTIU.Julio Santos-Olmo, director general de Sorli Discau, ala redacció d’EL PERIÓDICO.

DIRECTIU.Julio Santos-Olmo, director general de Sorli Discau, ala redacció d’EL PERIÓDICO. / DANNY CAMINAL

6
Es llegeix en minuts

Vegeu el vídeo d'aquesta

entrevista amb el mòbil

o a www.e-periodico.cat

OLGA GRAU: ¿Estan començant a notar una reactivació de l'economia a través del consum?

JULIO SANTOS-OLMO: Aquest any sembla que s'està reactivant una mica el consum. El que passa és que si ens fixem en els tipus de producte que es venen, que és un altre dels termòmetres del nostre sector, veiem que la gent encara mira molt quin article compra, si hi ha ofertes... Una cosa és que comprin més, però depèn de què compren.

O. G.: Però ¿creu que realment es pot parlar de punt d'inflexió dins de la crisi?

J. S.-O.: La veritat és que en els primers anys nosaltres no vam notar tant la crisi. Podríem dir que va ser l'últim any quan vam notar una mica més la caiguda de vendes, que la gent va canviar el tipus de consum, de producte, abaixant un esglaó els articles que compraven. Aquest any sembla que el consum està pujant una mica més, però la gent segueix decantant-se pels productes més barats, els que poden comprar en més quantitat.

O. G.: ¿Com s'han adaptat a aquest canvi en el consumidor?

J. S.-O.: Com tothom, hem hagut d'ajustar marges, i continuar amb una oferta molt àmplia per arribar a tot tipus de clients. La nostra política d'assortiment és la de sempre, seguim apostant per tenir una oferta el més àmplia possible. El que passa és que els proveïdors abaixen marges, nosaltres també, i això acaba arribant al consumidor.

O. G.: ¿Ser empresa familiar els ha beneficiat o perjudicat a l'hora d'afrontar la nova estratègia?

J. S.-O.:  No és una qüestió que afecti. Tots hem abaixat els marges. Al ser familiar, t'ho jugues tot en una carta; mentre que una firma internacional es pot permetre el luxe de perdre-hi una mica de diners. Per sort, hi ha hagut benefici sempre, i tenim bastant múscul financer.

JOSEP M. BERENGUERAS: Gràcies a aquesta posició financera, aquest any han pogut comprar una cadena...

J. S.-O.: Aquest any hem adquirit la cadena Supermercados del Río, que sobretot està a Badalona, on és molt important. Li hem comprat tant la marca com els locals. Ha sigut una inversió important.

JOSEP M. BERENGUERAS: ¿Preveuen fer més compres en el futur pròxim?

J. S.-O.: La concentració ja és molt gran, hi ha poques compres per fer. Nosaltres, a més, som els més petits dels grans. Podríem afrontar una altra compra similar amb recursos propis, però de moment no hi ha oportunitats.

J. M. B.: ¿Com competeixen amb la resta de cadenes catalanes que són, en nombre de supermercats, més grans que vostès?

J. S.-O.: Donant una bona oferta i un bon servei. Això és el més important. El personal hi juga un paper fonamental, i l'empresa l'ha de cuidar. Hem de transmetre l'empresa familiar a la gent, una cosa que fa molts anys que fem i aconseguim. Ser petits ens permet ser més àgils, conèixer més el client, tractar-lo més personalment.

J. M. B.: Sent més petits, també podrien rebre ofertes per passar a formar part d'altres grups... ¿Han rebut propostes?

J. S.-O.: No dic que no pogués passar, però nosaltres estem molt bé com estem. Si no, ¿què faríem? S'ha de tenir en compte que queden molt pocs grups catalans d'alimentació, de manera que només el fet de ser-hi ja és un orgull. Però no, no han arribat ofertes. Sorli és una empresa que compra i no ven.

O. G.: ¿Quins membres de la família treballen a l'empresa? 

J. S.-O.: Sorli és un hòlding familiar, on hi ha diverses empreses: una patrimonial, l'explotadora dels supermercats... En el consell familiar hi ha el pare i els germans. Som una família molt petita, i la gestió la porten la família i els fills de Jordi Sorli, que va obrir el primer súper. Anna Sorli és la directora de màrqueting, i jo sóc el seu marit, director general. El senyor Sorli és el president, està jubilat, però cada dia ve a veure com ho fem.

O. G.: ¿Com s'innova en el seu sector?

J. S.-O.: Nosaltres continuem innovant. En màrqueting, en coneixement del client... Fem moltes coses, per exemple la nostra aplicació per a mòbils, que diu el que has de comprar, ja que fa 10 anys que sabem el que adquireix cada client i podem predir més o menys la seva llista de la compra.

J. M. B.: També van obrir el primer supermercat virtual en una estació de FGC...

J. S.-O.: De fet, va ser el principi del nostre projecte, i l'objectiu és que culmini en els nostres centres. Ens interessa que la gent segueixi venint als súpers, perquè la compra per impuls a internet és difícil. Però també volem -ja que la compra és avorrida, perquè l'has de fer a la força- que sigui àgil, que la gent trigui el menys possible a comprar. Volem que es pugui comprar pel mòbil, que l'app aconselli què comprar, que el client vagi a la botiga i s'ho emporti ràpid. Hem d'estar sempre a l'última en tecnologia.

O. G.: ¿Canviaran molt els hàbits de compra per la tecnologia?

J. S.-O.: Han canviat i continuaran canviant. No només per l'ajust econòmic, sinó per la manera de viure de la gent, per les famílies. Si, per exemple, canvien els horaris de les empreses, de treballar, també canvia la forma de comprar.

J. M. B.: El consumidor ara va més vegades al súper... ¿Els beneficia?

J. S.-O.: D'alguna manera sí, perquè com més vegades es va al súper, més compra per impuls es fa.

J. M. B.: L'OCU els situa com una de les cadenes més cares per fer la compra. ¿Els preocupa?

J. S.-O.: No ens preocupa, perquè l'informe de l'OCU no té en compte variables com la qualitat. És incomparable. Nosaltres venem productes de gran qualitat, també de les nostres marques pròpies. No es pot comparar la nostra fruita, de gran calibre i frescor; o els nostres sucs, amb productes de la competència que no poden posar a l'etiqueta ni la paraula suc.

J. M. B.: Tenen totes les botigues a Barcelona i Girona. ¿No s'han plantejat anar a Lleida i Tarragona?

J. S.-O.: Som una empresa que tampoc ens marquem l'objectiu de ser els més grans. Els creixements que hem fet han estat sense endeutar-nos ni dependre dels bancs. Es podria fer d'una altra manera, més ràpid, endeutant-nos, però no és una pràctica de la nostra empresa. Nosaltres no tenim l'agonia de la quota de mercat, nosaltres mirem molt bé on anem. De fet, les últimes oberturas les hem fet en zones on no hi havia oferta d'alimentació. Així, a més, donem un servei.

J. M. B.: ¿Segueixen obrint franquícies?

J. S.-O.: És un projecte que tenim bastant parat. Tenim franquiciats, però ara és com una moda: moltes empreses que no poden créixer per motius econòmics estan apostant per les franquícies, totes les cadenes ho fan i es barallen pels franquiciats. És una batalla per als grans, que s'ho poden permetre, i no hi entrarem. Hi ha una guerra total en la franquícia de l'alimentació que està motivada per empreses que o no tenen una visió de futur molt clara, o no tenen el múscul financer per créixer amb recursos propis.

O. G.: El seu projecte Sorli Emocions es distancia bastant del negoci de supermercats...

Notícies relacionades

J. S.-O.: El senyor Sorli, a més d'alimentació, ha entrat en altres negocis. A vegades ha descansat dels súpers i ha impulsat altres projectes, com l'explotació de pàrquings a Barcelona, un complex turístic a Mallorca... A Vilassar hi havia un concurs públic, i s'ho hauria quedat la competència, cosa que ens hauria afectat bastant. Vam competir, vam guanyar el concurs, i vam decidir fer una cosa diferent. Sorli Emocions és més que una zona comercial, tindrà un gimnàs

-ja en teníem un a Sant Vicenç de Montalt-, un hotel -vam fer un estudi i vam veure que hi tenia cabuda- i zona gastronòmica i comercial, on diversificarem i ampliarem gamma: cosmètica, rellotges, ulleres, bijuteria... Creiem que pot funcionar, no hi ha una oferta igual a la zona.