L'opa d'Orange sobre Jazztel deixa el mercat en 3 grans operadors

La firma taronja espera arribar als 10 milions de cases connectades amb fibra el 2017

Telefónica seguirà líder en ingressos i, després de la compra, la tercera escurça distàncies amb Vodafone

Seu de la companyia Jazztel a Madrid.

Seu de la companyia Jazztel a Madrid. / EL PERIÓDICO

3
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS / BARCELONA

Tres operadors (més un). Així quedarà el mercat espanyol de les telecomunicacions després de l'opa que ha llançat Orange sobre Jazztel i que es preveu que acceptaran la majoria dels accionistes. Després d'anys de competència entre multitud d'empreses que es va traduir en una important rebaixa dels preus dels serveis, el mercat torna a quedar en mans de Telefónica, Vodafone i Orange. Més Yoigo, que es queda despenjada en una posició de clar desavantatge i que encara busca comprador.

Orange va anunciar dilluns a última hora l'oferta sobre Jazztel: oferta pública voluntària d'adquisició pel 100% del capital de la companyia, a la qual pagarà 13 euros per acció i que valora l'operador en més de 3.330 milions d'euros. Aquest acord, no obstant, està condicionat a l'aprovació regulatòria i a l'acceptació del 50,01% del capital social de Jazztel, sense computar les accions del president del consell d'administració de Jazztel, Leopoldo Fernández Pujals, titular del 14,48% del capital social i que ja ha donat el vistiplau a la venda.

Segons Orange, la compra aporta nombrosos avantatges. El president d'Orange, Stéphane Richard, va assenyalar ahir que era el moment d'invertir a Espanya perquè el país està sortint de la crisi, i que, ara, Orange podrà «competir» amb el líder del mercat, Telefónica. Amb la compra, Orange es consolidarà com a tercer operador del mercat a Espanya, però a prop del segon (Vodafone). A més a més, Orange espera aconseguir 1.300 milions d'euros de sinergies gràcies a l'absorció de l'operador. Això sí, es podrien destruir uns 400 llocs de treball.

REACCIÓ / La firma francesa ha hagut de reaccionar amb celeritat (i pagant un sobrepreu) per no quedar-se despenjada a Espanya. Tot i comptar amb una posició sòlida en el mercat de la telefonia mòbil (12,4 milions de clients, als quals sumarà ara els 1,5 milions de clients de Jazztel -Vodafone té 14,7 milions de clients, i Telefónica, 17 milions), el seu gran dèficit era en banda ampla i, sobretot, en desplegament de fibra òptica -que realitza conjuntament amb Vodafone.

Telefónica és la líder en aquesta tecnologia. El seu desplegament massiu (arribarà als 15 milions de cases passades amb fibra l'any que ve) va agafar amb el peu canviat els competidors, que van trigar a reaccionar. A més, Telefónica va llançar Fusión, i això deixava la competència (menys forta en tots els segments ofertables) amb carències.

Vodafone va comprar aquest any Ono, que ja havia fet la seva aposta en fibra (set milions de cases), i va anunciar que, encara que compliria amb el pacte de desplegament de fibra amb Orange, revisaria els seus plans de futur en aquest sentit (Ono i Vodafone arribaran a uns 10 milions de cases connectades amb fibra l'any que ve). Orange es quedava, doncs, sola.

Notícies relacionades

Ara, la firma francesa sumarà gairebé tres milions de cases passades amb fibra amb què espera acabar l'any Jazztel, de manera que es plantarà l'any següent amb 5,5 milions de cases. A més, segons va anunciar, continuarà amb el desplegament, amb l'objectiu d'aconseguir 10 milions de cases connectades el 2017. En clients, arribarà als 3,3 milions d'usuaris de banda ampla, per sobre dels 2,5 de Vodafone -Telefónica en té 5,7 milions-. A més a més, podrà explorar noves ofertes combinades perquè, com va recordar el conseller delegat d'Orange Espanya, Jean Marc Vignolles, «més del 70% de les altes de banda ampla es realitzen des d'ofertes convergents».

Però l'oferta d'Orange no només pretén intentar assaltar el segon esglaó a Espanya, sinó protegir-se del naixement d'un quart operador: Jazztel va anunciar que havia iniciat converses amb la sueca TeliaSonera per comprar-li la seva filial espanyola Yoigo. Si aquesta operació s'hagués tancat, hauria nascut un altre gran operador, amb infraestructura pròpia en fibra, banda ampla i telefonia mòbil 3G i 4G, amb més de 5,5 milions de clients de telefonia mòbil. Avortant l'operació, Yoigo ara es queda sola: xarxa pròpia, però sense comprador.