EMPRENEDORS (4 de 5)

La Xina, proveïdor mundial, també de qualitat (o no)

Les webs xineses són una eina útil per millorar la competitivitat de qualsevol negoci a occident

El més venut a Alibaba.

El més venut a Alibaba.

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Qualsevol producte que vulgui ser competitiu des del punt de vista dels costos s'acaba produint del tot o en part a la Xina. Un emprenedor en l'àmbit del comerç o la indústria ha de tenir en compte els proveïdors xinesos si vol aconseguir preus competitius.

En els últims anys, les diferències de preus amb la Xina s'han disparat. Si fins fa poc més d'un any el preu de producte acabat en majorista era de l'ordre de 10 vegades més baix que a la botiga a Espanya, ara aquest diferencial s'ha incrementat fins a unes 30 vegades en alguns casos.

El problema és que els fabricants occidentals s'han acostumat a sumar als seus costos molt més del que és lògic, pensant més en la percepció de preu del possible client i el seu benefici que en els marges. I aquesta situació obre una gran oportunitat per als emprenedors en els seus primers passos. És cert que els costos d'establiment de qualsevol negoci no s'han de perdre de vista per no desequilibrar el compte de resultats, però la producció asiàtica és ineludible a l'hora d'aconseguir preus finals competitius.

Preus sorpresa

Una consulta als gegants de la distribució xinesa a internet causa sorpresa tant pel que es ven com pels preus. Una visita física a una zona de majoristes xinesos a Espanya (on a vegades qualsevol pot comprar) suposa un gran trauma de reordenació d'escala de preus en el consumidor, encara que és cert que els nivells de qualitat són discutibles i els controls i les garanties gairebé nuls.

Pols al mercat

Les webs xineses de distribució poden servir per entreveure quins productes tenen èxit o rellevància actualment a la Xina i al món, i que per tant poden també es convertir en productes d'èxit en el nostre entorn. Les diferències culturals s'estrenyen i les necessitats (a vegades absurdes i antiecològiques) poden ser coincidents. El culte a les coses inútils sembla estendre's en la bogeria consumista que domina la Xina, però qualsevol emprenedor pot aprofitar les fàbriques del gegant per comerciar a Espanya amb un avantatge competitiu importat.

Segmentació

Així, una web com la de Dealextreme mostra una segmentació de preus que agrupa en costos fins a 50 dòlars. Més d'aquesta quantitat suposa per a aquesta web entrar en la categoria d'articles de luxe. L'organització de les webs xineses és bastant similar, encara que algunes tendeixen a especialitzar-se en determinats mercats (electrònica, tèxtil, instruments musicals...) més que en altres. Les fàbriques xineses venen productes de tota mena i és fàcil que els estàndards de qualitat no compleixin el mínim exigit. Però també és possible trobar-hi una relació preu qualitat imbatible.

Webs xineses

Alibaba és el gegant del sector, encara que el llistat de webs aglutinadores de distribuïdors (a l'estil Amazon), no para de créixer. Les consultes a les webs xineses modifiquen progressivament les recerques posteriors, adaptant-se als gustos del curiós o del comprador. Les webs xineses no són només un instrument per a emprenedors, també marquen una tendència de futur per a un món globalitzat. La majoria de proveïdors xinesos ja han implementat sistemes d'enviament a Europa amb terminis d'entrega ràpids i costos moderats. Qualsevol petit emprenedor pot assumir el risc de comprar productes interessants a un proveïdor xinès, encara que convé establir llaços comercials progressius per evitar ensurts, en forma d'enviaments sorpresa o incompliments.

Tendències, estocs i liquidacions

¿Però quins productes semblen apuntar noves tendències de consum mundials? El termòmetre xinès és difícil d'avaluar i requereix perícia de l'emprenedor amb ànsies d'introduir-se en el comerç internacional. La uniformització del comerç a través de grans webs pot portar a pensar que una liquidació massiva d'estocs és una tendència de mercat d'èxit. Aquesta dificultat pot portar a pensar que si a Alibaba, per exemple, l'article més venut de la setmana és una faixa que realça el cul això és una tendència certa i segura. Però potser és només el resultat d'una oferta del 90% sobre un producte que es descataloga en una gran fàbrica xinesa. No obstant, hi ha productes que s'incorporen als més venuts d'aquest gegant i que encara no es distribueixen a Europa.

Anar a la Xina

Els grans fabricants europeus que importen productes de la Xina actuen directament en origen per fer controls de qualitat i evitar l'enviament de productes que no compleixen els requeriments de la marca i supervisar tot el procés de fabricació. Això és una cosa que tard o d'hora qualsevol empresari que no vol ser només comerciant llest haurà de tenir a la seva agenda tard o d'hora. L'objectiu és fabricar un producte amb la seva pròpia marca. Aleshores necessitarà assessors amb experiència i segurament un soci local. L'emprenedor ja haurà fet un pas endavant en el seu negoci.

Notícies relacionades

PRÒXIMA ENTREGA EMPRENEDORS 

'La Xina, la revolució dels serveis financers'