ELS MERCATS

Efecte papallona

1
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO
MADRID

Diu un famós proverbi xinès que l'«aleteig de les ales d'una papallona es pot sentir a l'altre costat del món» o, en una variant, «pot provocar un tsunami a l'altre costat del món». Encara que sigui una idea antiga, l'efecte papallona ha donat nom a un concepte de la teoria del caos. El que apunta que la més mínima variació en un sistema caòtic pot provocar que aquest evolucioni en certes formes completament diferents.

Amb els mercats passa una cosa semblant quan hi ha poca negociació, com ha anat passant en les últimes jornades. Fins i tot els petits moviments provoquen grans canvis. Les pujades impulsades per les mesures extraordinàries anunciades pel Banc Central Europeu la setmana passada han tingut lloc amb poc volum de contractació i sobretot a causa de l'absència de vendes més que a la pressió compradora, com apuntava ahir Jaime Díez, analista de XTB. A partir de dimarts passat, afegia l'expert, unes «lleus vendes» van provocar les correccions als mercats de renda variable habituals després d'un període d'alces desenfrenades.

Notícies relacionades

Un nou focus d'inquietud és el conflicte a l'Iraq, que ha elevat el preu del petroli, beneficiant així les petroleres en borsa però que, si es manté, podria entorpir la recuperació. Però l'obertura alcista de Wall Street d'ahir va permetre tancar la setmana en positiu.

L'Ibex 35, així, va registrar una pujada del 0,23%, fins als 11.113,7 punts, de manera que suma un increment del 0,45% en la setmana i queda per sobre del suport dels 11.000 punts. La prima de risc va caure lleugerament als 128 punts bàsics. A veure com aleteja la papallona.