SALVACIÓ D'UN NEGOCI

Un taiwanès al rescat

Un asiàtic establert als EUA va comprar i va reflotar una companyia catalana d'articles de neteja, cuina i bellesa

L'empresa, que estava en concurs de creditors, duplica la plantilla

Nova etapa 8 Albarracín i Lee, ahir a Barcelona.

Nova etapa 8 Albarracín i Lee, ahir a Barcelona. / JOAN PUIG

2
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS
BARCELONA

¿Es pot passar d'estar en concurs de creditors a duplicar la plantilla i voler-se expandir per mig món? Productos Mercedes, fundada per Mercedes Segarra el 1996, va arribar a facturar 21 milions amb la seva gamma de productes de cuina i neteja (va triomfar amb la venda de la baieta ecològica a través de la ràdio). Però la caiguda del consum la va afectar molt, i va entrar en suspensió de pagaments fa un any. Va llançar diversos SOS, i un d'ells va arribar a un dels que havien estat els seus proveïdors: l'empresari taiwanès Benny Lee. Aquest ha decidit comprar l'empresa, reflotar-la i intentar convertir-la en un referent.

«Havia sigut proveïdor de Productos Mercedes fa uns anys. Un amic em va comentar que tenia  problemes, i vaig decidir intentar comprar-la», explica a aquest diari. «Jo sóc un emprenedor i un empresari. Però sobretot sóc un ésser humà. I sabia que en aquesta empresa hi havia molt bona gent, era una família, que treballava molt fort, així que vaig decidir adquirir-la i mantenir la plantilla. Però no tan sols això. Eren 42 persones i ara són gairebé 100. I serem més», afegeix.

Després de comprar la unitat productiva de Productos Mercedes al juny, va canviar el nom de l'empresa (ara és Duracomm España), va fitxar un nou director general (Santiago Albarracín) i la va traslladar a una nova seu corporativa a l'Hospitalet. Ahir es va presentar oficialment la nova firma amb nous productes: les aspiradores personalitzables Aqualimpia i el nou robot de cuina per a nens Sabores Baby de Jean Luc Figueras, que completen la família d'articles Densueño (descans) i Aquadivina (bellesa). Aquest any preveu facturar 10 milions, i en el futur exportarà els articles a Europa i als EUA. «Recorro cada any 240.000 quilòmetres viatjant i els productes que té aquesta firma no existeixen en altres indrets», destaca.

Notícies relacionades

Lee és un emprenedor nat. Després d'estudiar a Taiwan, el seu primer gran èxit va arribar amb una empresa de venda de productes a través de la TV (va ser distribuïdor exclusiu, entre altres, dels ganivets Ginsu, que als 90 també van triomfar a Espanya). Després va decidir mudar-se als EUA, on va fundar diverses empreses i va començar a importar productes de tota mena. Ja el 1997, va comprar Duracomm, fabricant de fonts d'alimentació ubicat a Kansas City. Després de convertir-se en el seu únic accionista el 2010, va decidir renovar la fàbrica (47.000 metres quadrats) i apostar per altres productes com els LED i els panells solars. La firma va facturar uns 5 milions d'euros el 2012.

L'empresari també ha coinventat i patentat un violoncel plegable, que facilitarà el transport de l'instrument i que ahir es va poder veure (i escoltar) a Barcelona.