EXPANSIÓ INTERNACIONAL D'UNA FARMACÈUTICA

Grifols fa un nou salt amb la compra d'una filial de Novartis

El grup català adquireix la divisió de diagnòstic per 1.240 milions

La firma augmenta el seu endeutament en 1.100 milions i preveu reduir-lo amb rapidesa

Alfredo Arroyo (esquerra), director financer, i altres directius, ahir.

Alfredo Arroyo (esquerra), director financer, i altres directius, ahir. / ALBERT BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
ANTONI FUENTES
BARCELONA

La companyia farmacèutica catalana Grifols va donar ahir un altre cop de timó que suposa un nou salt de gegant en la seva estratègia per convertir-se en un grup globalitzat amb forta implantació als Estats Units. La companyia que presideix Víctor Grífols va sorprendre amb l'anunci de la compra de la filial de diagnòstic de la multinacional suïssa Novartis per 1.240 milions d'euros.

L'operació inclou una fàbrica i oficines als Estats Units, així com delegacions comercials a Suïssa i Hong Kong. Grifols va justificar la compra pels avantatges que aportarà la unitat adquirida a augmentar l'oferta de teràpies plasmàtiques i per un increment de la facturació del grup català de 740 milions d'euros anuals.

Amb aquesta integració, Grifols assumirà una plantilla de 550 empleats dels quals 150 treballen a la planta de reactius de Novartis a Califòrnia. El grup català organitzarà els nous actius en una filial per als Estats Units, un mercat que representarà un 60% dels ingressos globals de Grifols, segons va explicar Alfredo Arroyo, el director financer de la companyia. Després de la compra, el 95% dels ingressos de la farmacèutica procediran de fora d'Espanya.

Grifols portarà a terme la compra amb un crèdit pont de 1.110 milions d'euros, concedit a parts iguals per Nomura, BBVA i Morgan Stanley, que elevarà l'endeutament total del grup a uns 3.700 milions d'euros que seran refinançats el 2014. La compra de la divisió de diagnòstic de Novartis és la segona operació més important portada a terme per Grifols després de l'adquisició de la nord-americana Talecris el 2011.

«Tindrem un endeutament moderat, però la gran aportació de caixa que proporcionarà l'activitat que hem comprat farà que es produeixi una ràpida recuperació», va indicar

Arroyo.

Després de la nova compra, Grifols va destacar que es convertirà en l'únic operador mundial amb una integració vertical des de la donació de sang fins a la transfusió. La compra aportarà més seguretat a l'hora de descartar que la sang i el plasma que extreu la firma tinguin infeccions i que estigui a punt per a la transfusió.

ANTIGA CHIRON / La unitat que Grifols comprarà ara és l'antiga empresa Chiron, en la qual Grifols tenia una participació de més del 40% des de l'any 1994 que va completar amb la compra del capital restant el 2006 per, aproximadament, 4.000 milions d'euros.

Notícies relacionades

El director financer de Grifols va qualificar la compra d'«oportunitat única», mentre que Víctor Grífols va assegurar, en un comunicat, que és «un pas més» en la visió com a «competidor a nivell mundial també en el camp del diagnòstic».

L'adquisició va ser ben rebuda pels inversors de la borsa, en la qual les accions de Grifols van encapçalar les pujades de l'Ibex 35 amb un 4,54% de revalorització.