Les webs xineses es fixen en els consumidors espanyols

Fins al 20% de les comandes procedeixen d'Espanya en algunes plataformes asiàtiques de venda a través d'internet

Webs xineses.

Webs xineses.

5
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Leswebs xinesesafronten els últims mesos una imparable expansió a la conquista dels mercats exteriors. Elsproductes xinesos inunden els mercats d'Europa, com ja van fer als EUA, però la novetat és que els consumidors de la vella Europa ja estan en condicions de comprar amb relativa seguretat directament a la Xina. Múltiples webs radicades al gegant asiàtic ja han detectat l'atractiu delconsumidor espanyol, marquista però especialment sensible al preu. Així no és estrany que algunes pàgines d'internet orientals tinguin els espanyols com a clients assidus. En algunes, fins al 20% dels compradors són espanyols. L'enviament a Espanya s'inclou en el preu i algunes webs es tradueixen a l'espanyol, tot amb l'objectiu de captar clients a Espanya i a Llatinoamèrica.

Espanya no està entre els cinc països amb més penetració del comerç electrònic a internet, però el nombre de compradors s'ha vist incrementat durant el 2012 en més d'un milió, de 13,4 milions el 2011 als 14,5 milions el 2012. Emarketer preveu que al terme del 2013 s'assoleixin gairebé els 16 milions i que, l'any 2016, la xifra de compradors on line espanyols se situï en els 20 milions. Un sucós pastís que les web xineses intenten disputar als gegants de la distribució.

La Xina impulsa el comerç electrònic al planeta. Els últims informes apunten que en pocs anys la Xina serà la primera potència mundial i ja el nombre de xinesos que compren habitualment a través d'internet és més gran que el nombre de nord-americans que compren a distància mitjançant la xarxa de xarxes. Per a aquest any s'espera que siguin uns 220 milions, davant els 150 milions de nord-americans (emarketer.com).

20% DELS CLIENTS, ESPANYOLS

Una de les webs d'èxit ésDealextreme.com. Està en el lloc 20 mundial segonsAlexa en comerç electrònic generalista. El primer és Amazon, però el comerç xinès està lluny d'assemblar-se al gegant nord-americà. El model xinès a internet és semblant al model de basar impulsat per tot el món pels seus ciutadans, una amalgama de productes incomptable, variada i caòtica, que basa el seu atractiu web en la bogeria organitzativa, on trobar una cosa no assegura tornar-la a localitzar en el futur.

Segons Alexa, Dealextreme és una web que satisfà especialment els hispanoparlants, principalment joves de menys de 35 anys, amb estudis i que es connecten des de casa. Segons aquesta web, el 20% dels clients únics d'aquesta web van ser espanyols l'any passat. En el rànquing de webs espanyol ocupa un modest lloc al voltant del 7.000. Al voltant del 16% dels visitants d'aquesta web entren a través de buscadors i sense notícia prèvia de la web. El que es pot trobar en aquesta web supera qualsevol revisió sistemàtica. Qualsevol producte és possible, els preus poden arribar a ser de l'ordre d'una desena part del similar en una marca líder, òbviament amb llindars de qualitat diferents.

25 MILIONS DE CLIENTS

Segons Alexa,Alibaba.comés un altre dels líders del desenvolupament a internet de la Xina. Igual que els ciutadans xinesos han escollit els bars i fruiteries d'Espanya per obrir els seus negocis, el capital xinès es bolca en el negoci a internet amb webs d'imatge comuna, molt similar a la d'aquesta web. Alibaba, malgrat el seu nom amb connotacions, té uns 25 milions de clients registrats de més de 240 països amb més de 2,5 milions de subministradors de productes.

Alibaba és un gegant especialitzat a vendre qualsevol cosa fabricada a la Xina, un tresor per a distribuïdors de tot el món que volen complementar la seva oferta amb productes importats directament de la Xina. També els clients particulars s'han adonat dels avantatges (no exemptes de riscos) de comprar directament a la Xina a través d'internet. Altres webs estan més orientades a la venda a particulars. És el cas d'Aliexpress,Tradetang oSourcinggate, per citar-ne algunes. Els usuaris ofereixen comentaris de tota mena, encara que la seguretat de l'enviament depèn del proveïdor escollit, del producte, la companyia de correus, la duana... La web és un intermediari amb algun proveïdor, generalment situat a la Xina continental a prop de Hong Kong.

TENDÈNCIES DE CONSUM

En general les webs xineses s'han convertit també en un pols tecnològic i comercial mundial. No és una exageració, el mercat xinès per si sol és capaç de marcar tendències de consum a escala planetària. Experts en distribució com el professor del IESE José Luis Nueno ja pronosticaven fa una desena d'anys que el potencial de consum de la Xina era tan potent que qualsevol tendència s'estendria pel món per una simple lògica competitiva. Ningú és capaç de competir en termes de qualitat preu amb un fabricant amb economies d'escala gegantina com les que disfruten alguns fabricants xinesos, que també són proveïdors de firmes occidentals.

ABANS QUE RES, CAUTELA

Notícies relacionades

Moltes de les webs xineses han estat titllades de plataforma per a l'estafa.Hi ha a internet llistats de webs falses. Convé consultar-les abans de realitzar la compra. Els fòrums són també un termòmetre de la situació. L'experiència aconsella provar amb productes de poc valor abans d'establir una relació de confiança virtual i assumir el nivell de risc que comporta una compra en què encara que és possible la devolució, potser és molt difícil. Comprar un piano de cua o un vaixell en una web xinesa és possible, però el risc de pagar per una cosa que mai disfrutaràs és massa elevat.

Un component per a una càmera fotogràfica de gamma mitjana, un objecte electrònic per a iPhone, rellotges, instruments musicals, articles per a l'automòbil, productes de bellesa, roba esportiva... qualsevol producte està a la venda a la Xina. I el mateix a Espanya és cinc vegades més car. I la diferència amb el producte de marca 'premium' és de 10 vegades. Només a vegades les qualitats són comparables. Una altra qüestió és la compra de productes falsificats, en què és millor no endinsar-se per evitar problemes ètics i legals. Còpies o 'fakes' que en algunes webs eufemitzen amb el terme 'branding'.