sortides contra l'atur

Les 10 claus per tenir èxit com a emprenedor

No són dogmes, però convé tenir-los en compte si per sortir de l'atur has decidit crear la teva pròpia empresa

Un tauler d’anuncis amb propostes de nous negocis, al saló d’emprenedors Biz Barcelona.

Un tauler d’anuncis amb propostes de nous negocis, al saló d’emprenedors Biz Barcelona. / DANNY CAMINAL

4
Es llegeix en minuts
EDUARDO LÓPEZ ALONSO / Barcelona

Buscar un feina és complicat. Emprendre un nou negoci com a autònom o crear una nova empresa no ho és menys. Però és un repte o una sortida habitual en aquests temps per als sis milions d'aturats a Espanya. Els economistes coincideixen a dir que el sector de més ràpid creixement d'Occident és el dels emprenedors que inicien els seus propis negocis. Alguns fracassen, la majoria, però altres es converteixen en un èxit empresarial. Els experts pontifiquen habitualment en els factors bàsics que s'han de tenir en compte per aconseguir que un nou negoci no figuri en la llista de fracassos. No són dogmes, però no està de més tenir-los en compte. La lògica guia la majoria d'ells, encara que tot depèn de la naturalesa del negoci a emprendre. Com el principi de qualsevol publicista 'Mai venguis a un estrany', cada negoci té els seus trucs i principis i requereix un coneixement previ. No és el mateix una empresa de serveis que una altra d'industrial, muntar un bar de copes o produir formatge per a la venda directa. Però tots aquests negocis tenen punts de partida comuns. Les claus per tenir èxit com a emprenedor.

1. ¿És el negoci adequat als teus coneixements i experiència?

experiènciaLa primera qüestió és saber si et sents capaç d'afrontar el repte d'emprendre el teu propi negoci, si hi ha prou formació i si creus que tindràs èxit. Autoestima és el que alguns autors tendeixen a ressaltar com a factor d'èxit principal.

2. Tenir prou recursos i temps

És realista. Quantifica els recursos disponibles i quina part vols destinar al nou negoci. Fes una anàlisi financera, que no és més que el capital inicial necessari i les despeses imprescindibles per afrontar. Després calcula diferents escenaris de la futura marxa del negoci amb preus unitaris que cobreixin els costos de manera real. Determina quant temps passarà previsiblement fins que aconsegueixis que la inversió sigui amortitzada. ¿Quant de temps pots mantenir el negoci entre els diners aportats i el que aconseguiràs cada mes? ¿Seràs capaç d'aguantar sis mesos que els ingressos no cobreixin ni tan sols les despeses fixes? Això és habitual.

3. Anàlisi de la competència i de les iniciatives semblants

Els japonesos ho tenen clar. Els xinesos en són verdaders mestres. Analitzen la competència i les iniciatives, productes i serveis aliens per copiar-los en les coses bones i millorar-los en les dolentes. La major part de les idees ja han estat empreses amb anterioritat, però el moment és important. Els negocis en declivi ho acostumen a ser en general de manera irremeiable. Els negocis en auge requeriran millores per mantenir aquesta vitalitat. Ser client abans que empresaris ajuda molt a conèixer el negoci. Diferenciar el producte o servei contribuirà a aconseguir nous clients.

4. Mai massa sol

Poques vegades un negoci emprès en solitari té èxit. La família i els amics són la clau perquè un negoci tingui èxit. En ocasions pel seu suport (moral i real) no remunerat, en altres per la seva capacitat per donar idees i millorar processos amb la base de la confiança. Els consells han de ser escoltats, però les decisions són pròpies.

5. L'èxit està gairebé sempre en la feina aliena, la pròpia es dóna per feta

L'elecció de treballadors és bàsica per a l'èxit d'un negoci. De la motivació i qualificació professional aliena se'n beneficia l'empresari que aporta els fons inicials.

6. La feina i la vida personal, més val que estiguin separades

La majoria dels experts prefereixen no barrejar el lloc de treball amb la casa. Encara que el teletreball és una realitat, el cert és que separar físicament els dos mons ajuda a mantenir la lucidesa mental en moments complicats. La imatge externa és important i el professional ha de semblar-ho, especialment en el seu a l'entorn de treball.

8. Qualsevol negoci necessita màrqueting i publicitat

Qualsevol negoci necessita una política orientada al client. La publicitat és fonamental. Cada negoci ha de buscar les formes adequades per arribar als clients o usuaris. Crear llaços personals amb els clients és fonamental per consolidar qualsevol negoci.

9. Has de creure en el negoci a llarg termini

Qualsevol negoci que mereixi aquest nom ha de tenir vocació de continuïtat. Una cosa és la venda concreta d'un producte o servei i una altra de molt diferent establir un vincle de fidelitat i repetició. Alguns calculen que és cinc vegades més fàcil vendre a un client que a un nou comprador.  

10. No hi ha més bon expert que tu

Escolta consells i analitza els criteris aliens. Però al final fes cas del teu instint després de tenir experiència en el negoci que emprens. Les idees inicials no són dogmes i has d'adaptar el negoci a la realitat que t'envolta i al que demanen la majoria dels teus clients. El que guanya és el que resisteix més.

Per saber-ne més...

Notícies relacionades

Una llista de llibres per a emprenedors i sobre emprenedors

Un llibre sobre històries curioses d'èxits i fracassos, per Agustí Sala.