ACTIVITAT EXTRACTIVA ENVOLTADA DE POLÈMICA
Iberpotash, a Brussel·les
Un jurista jubilat denuncia Espanya per «inactivitat» de la Generalitat amb els incompliments ecològics de la minera del Bages
Sebastià Estradé ja ha guanyat plets al Govern i a la firma

Convicció 8 Estradé, esquerra, amb Folch, ahir a Barcelona. /
«Ja n'hi ha prou». Amb aquesta expressió tan contundent, Sebastià Estradé, veí de Sallent (Bages), va presentar ahir una denúncia que ha plantejat davant la Comissió Europea contra el Regne d'Espanya pels incompliments en matèria ambiental en què ha incorregut la minera Iberpotash al Bages.
Vehement, als seus 90 anys, aquest doctor en Dret protesta per«la inactivitat»que al seu entendre ha guiat l'actuació de la Gene-
ralitat davant els fets que denuncia. Una bona part dels mateixos es basen en el treball de l'Estudi Ramon Folch en què es revelava que l'Administració catalana ha destinat un mínim de 200 milions d'euros en les últimes tres dècades per pal·liar la salinitat del Llobregat per l'activitat minera. Aquest riu proveeix l'àrea metropolitana i altres comarques adjacents.
Estradé, que manté la seva lluita contra l'empresa i l'Administració des de fa més d'una dècada, ja va aconseguir que el Tribunal de Justícia de Catalunya (TSJC) considerés insuficient la fiança de 585.153 euros que tenia dipositada la firma minera per restaurar la muntanya de sal del Cogulló, a Sallent. La sal és el residu de l'extracció de la potassa. Després de la resolució, el Govern va proposar un dipòsit de 6,9 milions que, segons ell, encara és«pírric».
A l'acte d'ahir hi havia el doctor en Biologia Ramon Folch, president de l'estudi mediambiental en què se sustenten part de les denúncies d'Estradé. El va acompanyar el soci del bufet Frederic Ximeno, que va explicar que la fiança hauria de ser de 120 milions fins al 2035. Iberpotash, filial de la israeliana ICL, deixarà de produir a Sallent l'any que ve i concentrarà tota l'activitat a la veïna Súria, on desenvolupa el projecte Phoenix, que preveu duplicar l'explotació de potassa i construir una planta de sal.
El projecte ha estat envoltat de polèmica per les obres d'una rampa que baixa gairebé un quilòmetre de profunditat i que es van haver de paralitzar per falta de permisos. El cas va esquitxar l'equip de govern de Súria, investigat per presumpta prevaricació.
Notícies relacionadesEstradé considera que l'Administració catalana ha actuat tots aquests anys«amb covardia». Al seu torn també entén que ha existit«presumpta connivència o tolerància»de la Generalitat amb Iberpotash i que s'ha incomplert el principi legal de«qui contamina paga».
Folch, per la seva part, va dir que suposava una«incoherència important»que l'empresa tingués uns comptes sanejats i que incomplís la legalitat ambiental. ICL va obtenir en l'últim exercici uns beneficis d'uns 1.000 milions d'euros, i la filial espanyola, Iberpotash, d'uns 75 milions.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança