HISTÒRIES MÍNIMES

Fer festes com a casa

Espai d'Oci ofereix espais íntims i flexibles per crear celebracions a mida

Veneçolana de naixement, fa vuit anys que viu a Barcelona. És economista. Abans d'emprendre Espai d'Oci amb el seu marit, va treballar com a consultora estratègica en diverses empreses i bancs i a Esade.

Patricia Martínez, fundadora d’Espai d’Oci.

Patricia Martínez, fundadora d’Espai d’Oci. / FRANCESC CASALS

3
Es llegeix en minuts
ANNA CIVIT / Barcelona

La història d'Espai d'Oci comença amb la festa d'un bateig.«Era a finals del 2010. El meu marit i jo volíem batejar el nostre fill gran i buscàvem un espai on celebrar la festa», diu Patricia Martínez, la impulsora de l'empresa. Martínez ho volia enfocar com una festa familiar distesa amb amics i nens. Així que organitzar la cita en un restaurant no era una opció viable ja que un espai tancat, compartit amb altres clients, no li donava la intimitat que desitjava. La recerca d'un espai més flexible per poder personalitzar la festa i fins i tot portar«el propi càtering»la va dur a un carreró sense sortida.«No hi havia res», reafirma l'emprenedora. Va ser en aquest moment quan es va adonar que havia trobat un mercat encara sense explorar.

A partir de la seva experiència personal, Martínez va començar a idear el que més tard es convertiria en Espai d'Oci; bàsicament, sales per llogar on el client té l'ús exclusiu de l'espai per poder crear la seva celebració pròpia i personal. Durant les hores arrendades l'usuari té la llibertat d'organitzar qualsevol mena de festa. L'única condició: deixar la sala com la troba.

Posar en marxa la idea implicava un risc, però la família de Martínez disposava d'un local de propietat a Tarragona.«El meu marit i jo vam veure que podia ser la sortida a aquest espai»,així que només feia falta«muntar-lo, provar-ho i veure com anava», apunta Martínez.

El juliol del 2011 es van inaugurar la primeres dues sales. La idea va calar de seguida i Martínez va decidir expandir l'empresa. L'agost del 2011 va obrir dues sales més a Barcelona. I el desembre del mateix any dues més van arribar a Reus. Un any més tard Espai d'Oci gairebé havia duplicat el nombre (actualment té nou sales).«El 2012 el que vam fer va ser afermar el model de negoci, sobretot en el que es refereix a gestió», apunta l'empresària. Per posar un exemple, reconeix la necessitat de fer un bon treball en el control de la demanda, però sobretot en el manteniment i la neteja.«Anualment hi ha unes 3.000 festes. És molta la gent que passa per cada local. S'ha de cuidar», prossegueix l'emprenedora. En l'actualitat l'empresa ha deixat Reus i el negoci es concentra entre Barcelona i Tarragona.

Model estandarditzat

Espai d'Oci té un model de negoci completament estandarditzat. Segons l'empresària,«tenir els processos molt ben definits ajuda molt per poder expandir». Totes les sales tenen les mateixes característiques i equipaments:«Disposen d'un billar, sofàs per als adults, un televisor, un futbolí, taules per a nens i adults, cuina, bany i un chiquipark». L'aforament és de 50 persones comptabilitzant nens a partir de tres anys i les sales sempre estan ben comunicades amb transport públic.

La seva idea inicial era posar només la infraestructura base perquè cada consumidor tingués la llibertat d'organitzar la seva pròpia festa a mida. Tot i així, actualment Espai d'Oci també ofereix la possibilitat de contractar tallers, activitats i un servei de càtering. Cada sala es lloga per torns de matí o de tarda i els preus oscil·len entre els 100 i els 150 euros depenent dels dies de la setmana.

Notícies relacionades

L'empresa ja ha comptabilitzat una facturació anual de 600.000 euros. Cada sala ha requerit una inversió inicial de 50.000 euros aportada amb capital propi de l'emprenedora. Actualment Espai d'Oci dóna feina a 12 persones a temps complet.

Per una altra part, a finals de l'any 2012«una consultora ens va començar amb la formigueta de les franquícies», informa. Però en aquell moment Martínez no ho veia gaire clar.«L'empresa no tenia ni dos anys d'història i l'èxit podia ser fortuït. Com a empresari necessites fer dos Nadals, dos estius, dos sant Joans, dos Reis... per tenir una estadística a nivell de facturació i incidència», recalca. Finalment, el febrer del 2013, amb quatre mesos més d'experiència en el negoci, va decidir desenvolupar un dossier de franquícia i aquest mes Espai d'Oci començarà l'aventura amb la previsió inicial de«franquiciar unes vuit sales», conclou Martínez.