Batalla de preus a les telecomunicacions

Les ofertes que uneixen fix, mòbil i ADSL abarateixen el 40% la factura

Les organitzacions de consumidors denuncien els «abusius» compromisos de permanència

Les tarifes combinades de Movistar, Vodafone i Orange ja tenen dos milions d'usuaris

3
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS
BARCELONA

En època de crisi, ¿és possible estalviar en serveis habituals com les telecomunicacions? La resposta és sí, i més actualment, després que les principals companyies del sector hagin llançat múltiples ofertes combinades de serveis. Gràcies a aquests paquets, amb telèfon fix, mòbil i ADSL en una única factura, els consumidors poden obtenir un estalvi del 40% mensual. Això sí, no és or tot el que lluu, adverteixen algunes organitzacions de consumidors.

Movistar va ser la primera a sacsejar el mercat. Va ser l'octubre de l'any passat quan va començar a comercialitzar Fusión: internet a casa, fix i mòbil en una sola factura «amb un estalvi que pot arribar al 50%», anunciava llavors la companyia. «És de centenars d'entrevistes amb clients, enquestes ifocus groupsd'on es desprenia la demanda claríssima dels usuaris de tenir tots els serveis amb la mateixa companyia i en una sola factura», asseguren fonts de Telefónica.

La firma va llançar dues ofertes: 49,90 euros (fix amb trucades incloses, mòbil amb 500 minuts i dades i ADSL) o 59,90 euros (el mateix que l'anterior però amb fibra òptica), als quals s'hi ha de sumar l'IVA (i la possibilitat d'afegir altres serveis com Imagenio o més línies mòbils). En només tres mesos la firma volia arribar a un milió de clients. «El milió d'altes es va aconseguir a primers de desembre. En aquest moment la xifra d'altes supera àmpliament el milió i mig», afegeixen.

REGLES DE JOC NOVES / «Telefónica va canviar les regles del joc amb aquell llançament. Els altres operadors l'han seguit, i a la firma blava li ha anat molt bé per frenar la sortida de clients. Amb aquestes ofertes el consumidor s'està estalviant un bon pessic», asseguren fonts del sector. «Molts clients tenien el mòbil amb una companyia i l'ADSL amb una altra. Així, els operadors aconsegueixen retenir els seus clients i, alhora, robar-los de la competència. Hi haurà més paquets en el futur, i ja hi ha gairebé dos milions de subscrits a ofertes combinades», afegeixen.

La competència va reaccionar llançant serveis similars. «Vodafone Integral és un producte que dóna resposta a totes les necessitats de comunicació a casa i en mobilitat, cosa que permet als nostres clients mòbils estalviar i portar un control unificat de la despesa mensual en concepte de comunicacions de forma simple ja que ho reben en una única factura», asseguren fonts de l'empresa vermella. La seva oferta: la gamma més bàsica, amb fix, mòbil (100 minuts al mes i internet) i ADSL, costa 35 euros (més IVA). Una altra opció és fix, mòbil (trucades i SMS il·limitats) i ADSL per 50 euros al mes. «La primera reacció en aquestes primeres setmanes està sent positiva. Hem notat més afluència de trànsit als nostres punts de venda de clients interessats en Vodafone Integral», destaca l'empresa.

Orange no podia ser menys, i ha apostat per les tarifes Canguro. Per 35 euros al mes -sempre més IVA-,

mòbil (150 minuts), ADSL i fix. Per 10 euros més, s'hi sumen trucades il·limitades des del mòbil.

Notícies relacionades

L'estalvi amb aquest tipus de paquets és considerable. Sumant aquests serveis per separat, el preu és del voltant de 50 euros (mínim) més IVA, i per això la factura es pot abaratir més d'un 40%.

PROBLEMES / Si l'estalvi és la part positiva d'aquestes ofertes, també hi ha una part negativa. «Aquestes tarifes han estat una reacció davant la fuga de clients de Movistar i Vodafone, forçades per la competència incipient. Són ofertes menys cares del que ens tenen acostumats, però tenen molt marge per abaratir-les», assegura el portaveu de Facua, Rubén Sánchez. «El problema són els compromisos de permanència. Ho hem denunciat davant les autoritats de consum, perquè obliguen a continuar a la companyia encara que només sigui un servei i no hi hagi un bé físic com per exemple un mòbil», afegeix. A Orange i Movistar la permanència és de 12 mesos; a Vodafone, arriba fins a 24 mesos.