PRIVATITZACIÓ DE LA GENERALITAT

El Brasil circula pel Cadí

BTG Pactual aporta el 65% al consorci per a Tabasa

Abertis, amb el 35%, gestionarà els túnels al pactar el pagament de 309,6 milions i 120,4 més al final de la concessió, amb un interès anual del 6%

Trànsit 8 Vehicles al Túnel de Vallvidrera.

Trànsit 8 Vehicles al Túnel de Vallvidrera. / ALBERT BERTRAN

2
Es llegeix en minuts
AGUSTÍ SALA
BARCELONA

Túnels catalans, però amb majoria del capital brasiler. Un consorci entre Abertis i el banc BTG Pactual

-el mateix soci amb qui Acciona va guanyar el concurs per a Aigües Ter Llobregat (ATLL)- va tancar ahir un acord amb la Conselleria d'Economia per gestionar els túnels del Cadí i de Vallvidrera. Aquesta adjudicació es produeix a més a més quan CiU negocia per a la nova legislatura amb Esquerra Republicana de Catalunya, que s'oposa a privatitzar serveis públics i ho imposa com a condició per arribar a pactes.

El brasiler BTG Pactual hi aporta el 65% del capital, i Abertis, que serà la gestora de les infraestructures a través de la seva filial Invicat, l'altre 35%. La societat pagarà aquest mateix any 309,6 milions, el 72% de l'import total (430 milions) del contracte, i 120,4 milions més, al final de la concessió, que durarà 25 anys, però amb un interès del 6% anual.

El desemborsament de 309,6 milions es finançarà en un 70% amb deute de la nova societat -això no afecta la qualificació creditícia d'Abertis-; i en un 30% amb recursos propis. Així, Abertis, participada per La Caixa, farà una inversió inicial de 37 milions, segons fonts del grup. L'operació, que podria tancar-se definitivament abans del dia 31,«està subjecta, entre altres aspectes, a l'obtenció del finançament sense recurs als accionistes», és a dir, a aconseguir el deute previst via crèdits o emprèstits.

La Generalitat va haver de deixar desert el concurs que va convocar perquè només s'hi va presentar Abertis sense oferta econòmica. Després, Economia va invitar a plantejar ofertes Abertis i Cedinsa (FCC, Copcisa, Copisa, Comsa-Emte), Cintra (Ferrovial) i Globalvía (FCC-Bankia). Només Invicat, gestora d'autopistes de la Generalitat d'Abertis, va plantejar una proposta«amb les condicions requerides». Abans, l'Executiu català es va quedar el 100% de Túnel del Cadí al comprar-ne a Abertis el 37,2% per 45 milions, per unir-la a Tabasa. Les dues societats són dues joies de la corona, amb beneficis previstos de 6,2 milions (Tabasa) i 3,6 milions (Cadí), segons els pressupostos d'aquest any.

Notícies relacionades

La Intervenció de l'Estat dirà si la Generalitat, que necessita fons amb urgència, podrà anotar-se com a reducció del dèficit tota la suma del contracte o bé una part. En el cas d'ATLL va ser el 100% de gairebé 1.000 milions. Amb aquesta operació, BTG Pactual es converteix en una taula de salvació per a les privatitzacions i les malmeses finances del Govern.

Els treballadors de les dues vies van fer vaga ahir en protesta per l'operació. L'aturada va obligar a aixecar les barreres de peatge i va provocar retencions de trànsit.