CREIXEMENT D'UNA EMPRESA INDUSTRIAL

Cargols amb molt valor

L'empresa Fontana Fasteners creix un 15% en plena crisi a Espanya gràcies a un procés de fusió

El grup italià competeix amb cargols de gamma alta per a automòbils

Magatzem 8 Jesús Herrera, a la nau de Sant Esteve Sesrovires.

Magatzem 8 Jesús Herrera, a la nau de Sant Esteve Sesrovires. / FRANCESC CASALS

2
Es llegeix en minuts
ANTONI FUENTES
BARCELONA

Encara que pràcticament no es veuen, un cotxe està carregat de cargols. Centenars de cargols de formes, mides i pesos diferents. Cèntim a cèntim, aquests cargols han permès a una empresa com Fontana Fasteners augmentar la facturació un 15% a Espanya durant la crisi. Els cargols que ven la companyia a Espanya formen part dels 11.000 milions d'unitats que el grup italià, en què treballen 2.500 empleats i que factura 500 milions, comercialitza a l'any a tot el món.

Fontana Fasteners fabrica i ven des dels cargols més humils fins als més elaborats i fets a mida de les necessitats de cada client. Precisament aquests últims són els que aporten més valor a la companyia i els que li permeten diferenciar-se dels competidors xinesos, més centrats en la gamma baixa dels cargols.

En l'automoció, el principal sector al qual subministra Fontana, els productes de la multinacional italiana es troben als utilitaris més senzills i al Fórmula u que pilota Fernando Alonso. Totes les marques de cotxes van equipades amb els cargolsmade in Italy.

A Espanya, l'empresa hi està present des del 1988 mitjançant la compra de tres empreses especialitzades en diferents àrees de negoci. El 2009 va iniciar un procés de concentració per formar un paraigua comú en una filial per a la península Ibèrica que ha culminat aquest any amb un increment de la facturació de 9,75 milions a 11,40. A les seves instal·lacions a Sant Esteve Sesrovires (Baix Llobregat), a pocs metres de la Seat, hi treballen 40 empleats.

«La fusió ens ha fet més sòlids davant el vendaval de la crisi. Ens permet oferir un servei més ampli als nostres clients, que abans ateníem per separat en cada divisió», assegura Jesús Herrera, director general de Fontana Fasteners a Espanya i Portugal.

Peça insubstituïble

Notícies relacionades

Encara que l'empresa es dedica a produir i vendre un producte«molt madur», no hi ha por que sigui substituït per una altra tecnologia. Des que Ford va començar a acoblar el model T l'any 1908 fins a l'actualitat, els cargols intervenen per unir peces dels automòbils. «Es tracta d'un element ara per ara insubstituïble i que, malgrat els seus reduïts costos i dimensions, és essencial i pot provocar la parada d'una línia de muntatge si s'esgoten», explica el directiu.

Tot i l'alt valor estratègic dels humils cargols, la crisi també afecta Fontana, que aquest any ha començat a rebre menys comandes de les grans fàbriques.