TRIST FINAL DEL SOMNI DE L'AEROLÍNIA CATALANA

Spanair ultima un acord amb la IATA per tornar els diners als viatgers afectats

Facua reclama una reforma legal "urgent" per obligar les aerolínies a dipositar fiances per afrontar eventuals fallides

Passatgers de Spanair, davant els taulells de la companyia, dissabte, a l’aeroport del Prat.

Passatgers de Spanair, davant els taulells de la companyia, dissabte, a l’aeroport del Prat. / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts

Spanairestà ultimant un acord amb l'Associació Internacional del Transport Aeri (IATA) que permeti tornar els diners als viatgers afectats pel cessament d'operacions de l'aerolínia. En un comunicat, la companyia ha avançat que l'acord "facultarà les agències de viatge a reemborsar el preu íntegre dels bitllets als passatgers que els haguessin pagat mitjançant transferència bancària o en efectiu".

Els passatgers que hagin comprat els bitllets mitjançant una targeta de crèdit, tant a la pàgina web com a l'agència de viatges, s'hauran d'informar de les possibilitats de recuperar els diners a través de la seva entitat financera. Spanair, que encara no ha avaluat el nombre total de passatgers afectats, considera que l'acord amb la IATA cobrirà la majoria de les reclamacions presentades.

El cessament abrupte de les operacions de l'aerolínia, divendres a la nit, ha deixat en terra només durant el cap de setmana22.771 passatgers, el 85% d'ells aBarcelona i Madrid, dels quals ha pogut recol·locar el 90%.

Més de 2.000 reclamacions

Els passatgers afectats per la suspensió de vols han presentat més de2.000 reclamacions davantAENAi l'oficina deConsum de la Generalitat a l'aeroport del Prat, segons les dades que ha facilitat aquest diumenge l'ens públic. Des que va començar la crisi, divendres a la tarda, amb lacancel·lacióde tots els vols de l'aerolínia, AENA ha rebut unes 4.200 trucades de ciutadans afectats.

Del total de les reclamacions comptabilitzades fins aquest diumenge a les nou del matí, 700 s'han presentat a l'aeroport de Barajas, 117 al de Tenerife Nord, 110 a València i 68 a Sevilla i Barcelona. Al Prat, on els viatgers tenen l'opció de reclamar davant l'oficina de Consum de la Generalitat, on s'estan canalitzant la majoria de les protestes, fins dissabte a les set de la tarda s'havien tramitat 423 reclamacions.

Spanair tenia previst transportar aquest cap de setmana uns 23.000 passatgers en els 384 vols que tenia programats als aeroports espanyols, dels quals 139 s'anaven a efectuar a Barcelona i 85 a Madrid.

Desprotecció dels viatgers

El cessament abrupte de l'activitat de Spanair segueix provocant reaccions. L'organització de consumidors Facua ha considerat d'"extrema urgència" uncanvi legal que obligui les companyies aèries, i altres empreses de serveis, a dipositar fiances perquè els usuaris puguin recuperar els seus diners i cobrar les corresponentsindemnitzacions en cas defallida.

Per aquesta organització, és necessari impulsar els canvis legals necessaris al territori nacional i europeu per garantir l'existència d'aquestes fiances, com ja passa en el sector de les agències de viatges. Segons Facua, la paralització de l'activitat de Spanair, que segueix les d'Air Madrid i Air Comet anys enrere, posa de manifest que els usuaris pateixen una "enorme desprotecció" davant aquesta mena de situacions.

Notícies relacionades

Facua ha acusat Spanair d'"abandonar els passatgers a la seva sort". L'organització de consumidors ha subratllat que la companyia aèria no només va vendre bitllets fins poc abans d'anunciar el cessament de la seva activitat, sinó que s'ha desentès dels seus passatgers i els ha abandonat a la seva sort, incomplint el reglament europeu que l'obliga a reubicar-los en vols d'altres companyies, assistir-los amb menjar, beguda i allotjament durant l'espera i abonar-los compensacions econòmiques.

Per això, Facua ha exigit al Govern, no només accions contra la companyia, sinó també contra els seus màxims responsables per depurar responsabilitats als nivells que sigui necessari.