ELS MERCATS L'Ibex

Nosaltres i els mercats

1
Es llegeix en minuts
PABLO ALLENDESALAZAR

El 1921, l'escriptor rus Ievgueni Zamiatin va escriure la novel·la Nosaltres. No obstant, el llibre no va ser publicat en el seu idioma original fins al 1988, en ple enfonsament de l'URSS. No és estrany que no agradés als peixos grossos soviètics, perquè es tractava d'una distòpia en què l'Estat té un control total de la vida pública i privada dels ciutadans, fins al punt que les cases són de vidre per poder controlar el que hi passa a dins.

L'aspecte més interessant de l'obra és que aquest Estat omnipresent exigeix als particulars que anul·lin tota personalitat i individualitat. Acabar amb el jo i substituir-lo pel nosaltres (d'aquí ve el títol i que no agradés als soviètics). Una cosa així com el que s'assaja a la Unió Europea sota la batuta d'Alemanya i amb el Regne Unit en el seu paper d'estrella capritxosa i mimada.

Notícies relacionades

El problema és que els espectadors (llegiu-hi, inversors) no veuen creïble aquesta trama ni els agrada cap on avança l'argument. Si la cosa continua així, al final no compraran el llibre, cosa que ens deixa en una situació molt complicada. De moment, no estan mostrant interès pels avanços: mal senyal.

Així, l'Ibex 35 es va desplomar ahir un 3,11%, fins a 8.381 punts. La prima de risc va arribar a escalar per sobre dels 400 punts bàsics, si bé les compres de deute del Banc Central Europeu van aconseguir que tanqués al voltant dels 375 punts bàsics. Nosaltres necessitem uns guionistes que sàpiguen satisfer els gustos del públic sense descuidar la qualitat (eurobons, paper més actiu del BCE). Però ara mateix no sembla que estiguin al caure.