L'evolució del consum

El turisme dóna una inesperada empenta a les rebaixes d'estiu

Les males notícies econòmiques de principis d'agost frenen el client local

La facturació dels petits i mitjans comerços baixarà un 5%

Transeünts passen, dissabte passat, davant els cartells de rebaixes d’un aparador del carrer de Pelai, a Barcelona.

Transeünts passen, dissabte passat, davant els cartells de rebaixes d’un aparador del carrer de Pelai, a Barcelona. / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
J. M. B.
BARCELONA

Les rebaixes d'estiu estan a punt d'acabar. Tot just queden tres dies perquè les botigues eliminin els cartells de grans rebaixes dels aparadors (encara que a la pràctica continuaran aplicant descomptes en algunes peces de roba a l'interior), i els comerciants ja han fet un primer balanç d'un període de vendes tan esperat per a ells i de compres per als consumidors. Tot i que la facturació caurà aquest any a l'entorn del 5%, les petites i mitjanes botigues es donen per satisfetes.

«Els comerciants estem contents per com han estat aquestes rebaixes d'estiu que s'acaben el dia 31. Tot i que hem vist com les vendes han caigut lleugerament, no ha estat un descens tan acusat com en altres sectors», assegura el president del Gremi de Comerç Tèxtil i Sastreria, Antoni Furest.

TIQUET MITJÀ / Segons el gremi, aquest any s'ha notat més que mai un canvi d'hàbits en els consumidors. «A la gent li ha costat entrar a les botigues. Hem notat un destacat descens de l'afluència als comerços i, a més, una caiguda del tiquet mitjà», afegeix Furest. De la mateixa opinió és el president de Comertia, Jordi Tarragona: «L'època de rebaixes sempre és positiva i anima el consum; tot i així, la turbulenta situació econòmica dels mercats financers que hem viscut aquest estiu i especialment aquest agost ha propagat una sensació de desànim general que ha frenat la demanda interna».

Aquest descens de les compres en rebaixes dels residents s'ha vist corregida a les principals ciutats amb uns ingressos no esperats: el dels turistes (han arribat més d'un 5% de viatgers internacionals aquest any a Catalunya). «A Comertia observem que aquells llocs més destinats al turisme han tingut un comportament excepcionalment positiu. La demanda interna s'ha frenat, mentre que l'externa ha crescut, principalment gràcies al turisme internacional», afirma Tarragona. «El turisme ha ajudat molt aquest any. Els creueristes, per exemple, són un públic que aquest any hem valorat molt. No acostuma a importar-li si són productes de rebaixes o de la nova temporada», completa Furest.

Notícies relacionades

Els comerciants també han experimentat un altre fenomen que «cada vegada es dóna més sovint», segons el president del Gremi de Comerç Tèxtil i Sastreria. «La crisi ha portat la gent a buscar alternatives més barates. Abans hi havia les botigues monomarca i les multimarca, però ara la gent ha descobert elsoutletsi, cada vegada més, el comerç electrònic», explica. «Abans se n'anaven a fer una volta a les rebaixes. Ara ja van a determinat esta-

bliment».