CATEDRÀTIC D'ECONOMIA
Germà Bel: «Pot ser molt bo o molt dolent. Sense terme mitjà»
Germà Bel.
Hores abans d'emprendre vol a Brussel·les per participar en l'acte de reivindicació del corredor del Mediterrani, el catedràtic d'Economia de la Universitat de Barcelona Germà Bel va fer una valoració molt cauta sobre l'anunci del president del Govern. Com a autor del recent España, capital París (que ja va per la quarta edició), on amplia les seves tesis exposades a Aeroports i poder aparegut el 2007, Bel basa la seva desconfiança en el fet que no és la primera vegada que s'anuncia una mesura d'aquest tipus.
-¿No hi ha una valoració més concreta?
-Vull veure què aprova el Consell de Ministres. La privatització pot ser molt bona o molt dolenta. No hi ha termes mitjans. Serà bona si significa que AENA no manarà.
-Suposem que és bona.
-Voldrà dir que hi haurà llibertat de taxes, o de preus si el gestor és privat. Bona voldrà dir també que AENA no decideix sobre inversions, preus i política comercial. Les qüestions de seguretat són a part.
-¿I què seria dolent?
-Que es privatitzi abans que es faci la segregació de cada aeroport. Encara que sigui el 49% d'AENA, si governa el PP es farà el 100% i estarem davant un monopoli privat i centralitzat.
-¿La privatització no és bona?
-Depèn. Si el que es fa és privatitzar només la gestió, qui s'ho adjudiqui guanyarà molts diners amb els aparcaments, netejant lavabos o donant concessions per vendre brioixos, però no hi haurà millores en el transport. Per a això cal manar sobre tarifes i inversions.
-¿Ha de ser diferent el propietari del Prat que el de Barajas?
-Millor que sí, és clar, si el que s'ha de permetre és que hi hagi competència per captar rutes.
-¿Candidats?
-Suposo que Abertis i Ferrovial, però també hi poden concursar operadors estrangers. I s'ha de tenir en compte que segons com es faci el concurs, pot durar tota la legislatura.
-En els seus llibres denuncia el centralisme secular en carreteres i ferrocarrils. ¿AENA és el mateix?
-Sí. AENA és una de les gestores d'aeroports que més perd al món.
Notícies relacionades-Per tant, serà més barat volar.
-No. Barajas i el Prat poden ser més cars. L'usuari trobaria preus més cars si es decideix que la privatització inclogui l'amortització de la T-4 madrilenya o la T-1 de Barcelona, que van ser caríssimes. Jo sóc partidari que s'inclogui i que pagui el concessionari.
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Catalunya aprova una nova llei per erradicar l’LGTBI-fòbia
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- L’H, centenari com a ciutat | els veïns "És una qüestió de resistència"
- Salut mental ¿Atendre el teu fill o deixar-lo plorar? Rafa Guerrero, psicoterapeuta, aclareix els dubtes: «És una aberració...»
- IRTA-CRESA Macrooperació policial al laboratori investigat per pesta porcina: 40 agents i 12 hores previstes de registre
- Zona euro El BCE manté els tipus en el 2% davant el control de la inflació i la millora de l’economia
- A Sant Adrià Trobat un cadàver al mar a prop del Fòrum de Barcelona
- Despesa en recepta mèdica Paracetamol i omeprazol, els medicaments més consumits el 2024: 110 milions d’envasos venuts
