CATEDRÀTIC D'ECONOMIA
Germà Bel: «Pot ser molt bo o molt dolent. Sense terme mitjà»
Germà Bel.
Hores abans d'emprendre vol a Brussel·les per participar en l'acte de reivindicació del corredor del Mediterrani, el catedràtic d'Economia de la Universitat de Barcelona Germà Bel va fer una valoració molt cauta sobre l'anunci del president del Govern. Com a autor del recent España, capital París (que ja va per la quarta edició), on amplia les seves tesis exposades a Aeroports i poder aparegut el 2007, Bel basa la seva desconfiança en el fet que no és la primera vegada que s'anuncia una mesura d'aquest tipus.
-¿No hi ha una valoració més concreta?
-Vull veure què aprova el Consell de Ministres. La privatització pot ser molt bona o molt dolenta. No hi ha termes mitjans. Serà bona si significa que AENA no manarà.
-Suposem que és bona.
-Voldrà dir que hi haurà llibertat de taxes, o de preus si el gestor és privat. Bona voldrà dir també que AENA no decideix sobre inversions, preus i política comercial. Les qüestions de seguretat són a part.
-¿I què seria dolent?
-Que es privatitzi abans que es faci la segregació de cada aeroport. Encara que sigui el 49% d'AENA, si governa el PP es farà el 100% i estarem davant un monopoli privat i centralitzat.
-¿La privatització no és bona?
-Depèn. Si el que es fa és privatitzar només la gestió, qui s'ho adjudiqui guanyarà molts diners amb els aparcaments, netejant lavabos o donant concessions per vendre brioixos, però no hi haurà millores en el transport. Per a això cal manar sobre tarifes i inversions.
-¿Ha de ser diferent el propietari del Prat que el de Barajas?
-Millor que sí, és clar, si el que s'ha de permetre és que hi hagi competència per captar rutes.
-¿Candidats?
-Suposo que Abertis i Ferrovial, però també hi poden concursar operadors estrangers. I s'ha de tenir en compte que segons com es faci el concurs, pot durar tota la legislatura.
-En els seus llibres denuncia el centralisme secular en carreteres i ferrocarrils. ¿AENA és el mateix?
-Sí. AENA és una de les gestores d'aeroports que més perd al món.
Notícies relacionades-Per tant, serà més barat volar.
-No. Barajas i el Prat poden ser més cars. L'usuari trobaria preus més cars si es decideix que la privatització inclogui l'amortització de la T-4 madrilenya o la T-1 de Barcelona, que van ser caríssimes. Jo sóc partidari que s'inclogui i que pagui el concessionari.
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- El temps Desembre es complica a Catalunya: pluges, borrascas i la incògnita de la neu per Nadal
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- "En algun moment hauré de fer el dol"
- La tribuna Combatre el pessimisme econòmic
- Opa Abu Dhabi negocia comprar l’hotelera de gran luxe Millennium
- Cercles concèntrics El desafiament de Masana
- Quatre municipis més Ampliades les restriccions per un altre senglar infectat
- Expansió Molins comprarà la portuguesa Secil per 1.400 milions d’euros
