CATEDRÀTIC D'ECONOMIA
Germà Bel: «Pot ser molt bo o molt dolent. Sense terme mitjà»

Germà Bel.
Hores abans d'emprendre vol a Brussel·les per participar en l'acte de reivindicació del corredor del Mediterrani, el catedràtic d'Economia de la Universitat de Barcelona Germà Bel va fer una valoració molt cauta sobre l'anunci del president del Govern. Com a autor del recent España, capital París (que ja va per la quarta edició), on amplia les seves tesis exposades a Aeroports i poder aparegut el 2007, Bel basa la seva desconfiança en el fet que no és la primera vegada que s'anuncia una mesura d'aquest tipus.
-¿No hi ha una valoració més concreta?
-Vull veure què aprova el Consell de Ministres. La privatització pot ser molt bona o molt dolenta. No hi ha termes mitjans. Serà bona si significa que AENA no manarà.
-Suposem que és bona.
-Voldrà dir que hi haurà llibertat de taxes, o de preus si el gestor és privat. Bona voldrà dir també que AENA no decideix sobre inversions, preus i política comercial. Les qüestions de seguretat són a part.
-¿I què seria dolent?
-Que es privatitzi abans que es faci la segregació de cada aeroport. Encara que sigui el 49% d'AENA, si governa el PP es farà el 100% i estarem davant un monopoli privat i centralitzat.
-¿La privatització no és bona?
-Depèn. Si el que es fa és privatitzar només la gestió, qui s'ho adjudiqui guanyarà molts diners amb els aparcaments, netejant lavabos o donant concessions per vendre brioixos, però no hi haurà millores en el transport. Per a això cal manar sobre tarifes i inversions.
-¿Ha de ser diferent el propietari del Prat que el de Barajas?
-Millor que sí, és clar, si el que s'ha de permetre és que hi hagi competència per captar rutes.
-¿Candidats?
-Suposo que Abertis i Ferrovial, però també hi poden concursar operadors estrangers. I s'ha de tenir en compte que segons com es faci el concurs, pot durar tota la legislatura.
-En els seus llibres denuncia el centralisme secular en carreteres i ferrocarrils. ¿AENA és el mateix?
-Sí. AENA és una de les gestores d'aeroports que més perd al món.
Notícies relacionades-Per tant, serà més barat volar.
-No. Barajas i el Prat poden ser més cars. L'usuari trobaria preus més cars si es decideix que la privatització inclogui l'amortització de la T-4 madrilenya o la T-1 de Barcelona, que van ser caríssimes. Jo sóc partidari que s'inclogui i que pagui el concessionari.
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Infraestructura 45 anys esperant el pont del Baricentro
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- HANDBOL Els àrbitres expulsen el Barça de la lluita per la seva 13a Champions
- Repàs a 10 alcaldes de l’àrea de Barcelona en l’equador del mandat
- Preinscripció escolar a Catalunya El 91,5% dels alumnes d'I3 i el 89,6% dels de 1r d'ESO han estat admesos al centre públic demanat en primera opció
- Un paracaigudista resulta ferit molt greu a Empuriabrava
- De compres ¿Quan comencen les rebaixes d’estiu 2025? Dates de Zara, Mango i El Corte Inglés
- Aquesta és la flor groga silvestre que no deixes de veure pels carrers de Barcelona
- Crisi interna Santos Cerdán entrega l’acta quatre dies després de l’informe de la UCO i deixarà de ser aforat