comparació DE VUIT empreses DE TELEFONIA
La diferència entre les telefòniques és més gran en qualitat que en preu
L'UCE detecta variacions en el servei de fix que ofereixen les companyies amb tarifes semblants
Dues persones poden pagar gairebé el mateix per fer servir el seu telèfon fix i, no obstant, tenir experiències molt diferents pel que fa al servei que reben. Depèn de l’operadora que tingui contractada, adverteix la Unió de Consumidors d’Espanya (UCE), que ha elaborat el seu setè estudi comparatiu sobre la relació qualitat/preu de les companyies telefòniques.
En el seu informe, l’UCE ha posat nota a les companyies en funció d’una sèrie de paràmetres (preu bàsic, temps de reparació d’avaries, trucades fallides, reclamacions, etcètera) i ha arribat a la conclusió que les companyies es diferencien més per la qualitat que pel preu. Així, mentre que entre la companyia més cara i la més barata hi ha una diferència de 2,62 punts, si es té en compte només la qualitat la diferència entre les que ofereixen el millor i el pitjor servei és més gran, de 3,21 punts. L’estudi s’ha elaborat a partir de les dades de la Secretaria d’Estat per a les Telecomunicacions del 2008.
«La lliure competència entre empreses hauria de donar lloc a millors preus i serveis, però això no es dóna», va afirmar a aquest diari José Luis Gómez, secretari general d’UCE Andalusia, que va presentar l’informe. «Lamentem que no hi hagi una lluita legítima entre operadores per oferir preus diferents», va afegir.
Segons les tarifes bàsiques anunciades per les operadores (sense comptar descomptes ni bons) els 1.000 minuts de trucades més cars des de telèfons fixos el 2008 van ser els d’Ono, R i Orange (més de 80 euros), mentre que els més barats, oferts per Tele 2, costaven uns 20 euros menys. Orange, tot i ser una de les més cares, és la més mal classificada en qualitat. En el cas de Telefónica i Jazztel, amb un cost similar (69 i 64 euros), presenten en canvi resultats de qualitat molt diferents: l’empresa que presideix César Alierta és la que va oferir millor servei el 2008, mentre que Jazztel va quedar en penúltim lloc.
VALORACIÓ GLOBAL / Telefónica és també la companyia que obté una millor valoració global (relació qualitat/preu), amb un 8,3 sobre un màxim de 10. Amb tot, aquesta companyia ha rebaixat la seva puntuació respecte del 2007 (llavors va obtenir un 8,42). «El tracte que rebia l’usuari quan hi havia monopoli era molt pitjor, és de les poques coses que hem guanyat amb la liberalització. De totes maneres, queda camí per recórrer», diu Gómez.
Segons l’UCE, també han empitjorat respecte a l’any anterior Orange, Ono i Euskaltel. Han anotat millores, en canvi, Telecable, R, Jazztel i Tele 2.
Notícies relacionadesL’informe mostra dades rellevants. Per exemple, en les avaries s’ha tornat «a percentatges que ja no es recordaven», amb més de sis avisos d’avaries per cada 100 línies de Tele 2 i Orange. El millor en aquest apartat és R, amb menys de l’1%. La majoria de les companyies incloses en l’estudi oscil·len entre el 2% i el 3%. Orange triga més de 12 dies de mitjana a reparar avaries. És el termini més llarg (la resta de companyies triguen entre 42 i 76 hores).
Les trucades internacionals van donar més errors que les realitzades dins d’Espanya, fet que denuncia l’UCE, ja que trucar a l’estranger és més car i no entra en els serveis gratuïts dels paquets que inclouen internet o televisió.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Baròmetre del Govern Enquesta CEO: La crisi del PSOE no passa factura a Illa mentre Vox i Aliança segueixen a l’alça a Catalunya
- Investigació de Maldita Barcelona, la ciutat més afectada per una estafa internacional a Facebook que es fa passar pel transport públic per robar dades bancàries
- Sessió de control Illa esquiva l’«ordinalitat» però garanteix que complirà «tot el pactat» amb ERC sobre el finançament català
- Avenç científic La recerca d’un tractament per a una nena amb un càncer agressiu obre una bretxa d’esperança davant una malaltia minoritària
- FUTBOL El Reial Madrid supera els 200 milions en fitxatges de classe mitjana i encara li falta un galàctic al migcamp