Emprenedors Ignacio Conde // Gerent d'Utilar

Els desafiaments de l'enginyer

Ha comprat una petita firma d'automoció que ha llançat al mercat exterior. Utilar té el 18% de quota del mercat mundial de connectors per als vidres tèrmics

Conde, a les instal·lacions d’Utilar a l’Arboç (Baix Penedès).

Conde, a les instal·lacions d’Utilar a l’Arboç (Baix Penedès). / XAVI MOLINER

2
Es llegeix en minuts
MANEL TORREJÓN
BARCELONA

Ignacio Conde, un dels pioners de les acreditacions de qualitat –va fundar Audihispana Clark & Norris el 1988, empresa que va vendre a TNS–, va comprar el 2004 el 80% d’Utilar, una voluntariosa enginyeria d’automoció que fins llavors depenia al 90% d’una multinacional proveïdora de vidres per a l’automòbil. Llavors es van jubilar quatre dels cinc socis fundacionals i Conde, fins llavors responsable del servei de mistery shopping (avaluació de qualitat d’un servei de forma anònima) de TNS, tornava a sentir la crida de l’enginyeria. Es va quedar amb Utilar i es va arromangar: va apostar per la internacionalització i va obrir l’empresa a comandes de molts altres fabricants.

Utilar, que havia començat com a taller d’utillatges per a la indústria del vidre d’automoció, havia anat prenent un perfil d’enginyeria però sense arribar a esbossar un pla estratègic, aquest full de ruta en què una empresa es diu a si mateixa on vol estar en el futur. «El nostre punt fort era que dominàvem el vidre de l’automòbil». Era tanta la seva experiència en aquest mercat que durant anys havia estat ingressant royalties

–per cessió de llicències– de FEW, una multinacional alemanya que avui encapçala, juntament amb la nord-americana Antaya, el mercat dels connectors que enllacen les resistències elèctriques del vidre tèrmic (es desentela sol) amb el sistema elèctric del cotxe. L’altre gran proveïdor per als vidres són els fabricants de pasta de plata.

«Qui ho sap quina quota de mercat tindríem si no haguéssim compartit la nostra tecnologia amb FEW: avui som els tercers d’aquest mercat, amb el 18%. Fabriquem 12 milions de connectors a l’any». L’empresa fabrica connectors per a vidres tèrmics, sensors de pluja i connexions d’antenes de ràdio. Però el seu focus són els utillatges per produir vidre de l’automòbil. «Si hi ha model nou, venem, encara que hi ha restylings [noves versions] en què el vidre es deixa igual».

Notícies relacionades

Conde i els seus 60 empleats no es queden de braços plegats. S’han posat a innovar. «Eliminarem el plom dels connectors, una de les tres excepcions a la prohibició del plom en un cotxe. Fins ara no hi havia hagut alternativa». El plom és necessari en la soldadura del vidre tèrmic al sistema elèctric, ja que permet soldadures per sota de 200 graus. Si se soldés a una temperatura més alta, el vidre es fragmentaria. Fins ara les alternatives al plom implicaven que el sistema del vidre tèrmic quedés inutilitzat si el vehicle estava a menys de 15 graus sota zero. Utilar està treballant en un nou aliatge que solucionaria aquest dilema.

En només un lustre, les exportacions han passat del 15% al 55% (el 100% en utillatges). Les vendes baixen amb la crisi (de 6,1 milions d’euros el 2008 a 5,3 milions aquest any), però la firma preveu ser més rendible.