conseqüències PER ALS CONSUMIDORS de l'aplicació de la norma de conservació de dades

Els clients anònims de mòbils de prepagament conservaran el número

Una llei obliga a desactivar aquesta nit més de tres milions de targetes d'usuari desconegut

Interior i les operadores acorden a última hora donar-los sis mesos més perquè s'identifiquin

3
Es llegeix en minuts
PATRICIA MARTÍN
MADRID

A partir d’aquesta nit, els propietaris de mòbils amb targeta de prepagament que no hagin facilitat a les operadores les seves dades personals, quan engeguin el telèfon s’emportaran una desagradable sorpresa: no podran fer-los servir. Això sí, tindran un missatge de veu que els instarà a passar pels punts de venda a donar el seu nom en el termini de sis mesos i així poder recuperar el número i la línia. Aquest és l’acord al qual van arribar ahirin extremisel ministre de l’Interior, Alfredo Pérez Rubalcaba, i els representants de les principals empreses de telecomunicacions després de constatar que, tot i els múltiples avisos, encara hi ha entre tres i quatre milions de targetes no identificades, com marca la llei.

La patronal de les operadores,

Redtel, fa setmanes que sol·licita al Govern una moratòria en l’aplicació de la normativa de conservació de dades que obliga les empreses a donar de baixa les targetes prepagament no registrades abans de demà. La mitjana no afecta els clients que van comprar els seus terminals després de l’octubre del 2007 (data en què es va aprovar la norma), ja que des d’aleshores s’exigeix el DNI, el passaport o la targeta de residència a totes les persones interessades a comprar un telèfon. Les operadores buscaven que almenys només se suspengués temporalment la línia als no registrats.

LA SOLUCIÓ / El ministeri de l’Interior va rebutjar en principi la seva petició, però Rubalcaba va accedir ahir a una solució intermèdia que va qualificar d’«intel·ligent i equilibrada», perquè té en compte els interessos de les empreses, del Govern i, sobretot, dels usuaris.

La sortida passa per aplicar fil per randa la norma: es donaran de baixa totes les targetes telefònica anònimes, però es concedeix un termini de gràcia de sis mesos perquè els usuaris que vulguin recuperar el seu número s’identifiquin als punts de venda. Hauran de portar un document d’identificació personal, si són particulars, i la targeta d’identificació fiscal, en el cas de les empreses.

EL SALDO / Pel que fa al saldo no consumit abans de la desactivació –es calcula que pot rondar els 25 milions–, l’Agència Catalana de Consum assenyala que es podrà recuperar reclamant-lo directament a l’empresa de telecomunicacions.

Aquestes a més activaran un missatge de veu que els usuaris endarrerits escoltaran sempre que intentin fer servir els seus mòbils per avisar-los que han de passar pels punts de venda. Així mateix, Interior ha fet una concessió més: tot i que les targetes seran desactivades, es podrà trucar al 112 en cas d’urgència, per no perjudicar especialment les persones grans, el col·lectiu amb més dificultats d’accés a les advertències que s’han fet des de fa mesos i que per tant es pot veure més afectat amb l’aplicació de la llei.

Notícies relacionades

L’OBJECTIU / Rubalcaba va recordar que la norma vol acabar amb la «opacitat» que permetia als delinqüents utiltizar els mòbils per portar a terme els seus fins sota l’anonimat, com va posar de manifest, tràgicament, l’11- M. «Volem impedir aquesta opacitat en què es movien com un peix a l’aigua part de la delinqüència i el terrorisme», va assenyalar. I, conscient dels trastorns que pot generar a molta gent, va agrair «el gran esforç» que estan realitzant les operadores i va subratllar que la llei «l’últim que vol és perjudicar els ciutadans honestos».

Segons fonts del sector, el 74% dels números estan identificats, però queden milers i milers d’usuaris que, tot i els múltiples anuncis i avisos, no han donat cap senyal. En molts casos es deu al fet que no fan servir els seus telèfons, i per això la desactivació de les targetes permetrà conèixer quina és la penetració real del telèfon mòbil a Espanya i que el nombre de clients de cada companyia reflecteixi només els que realment l’utilitzen.