Premis a les millors iniciatives empresarials

Les ciutats a l'orella

marc GUITART I DIEGO SCHIAFFINO van fundar el 2007 Play&Tour, especialitzada a elaborar audioguies amb què els turistes poden disfrutar de les seves visites a ritme de MP-3

Schiaffino (esquerra) i Guitart mostren una de les seves guies en dos iPhones, davant de la Pedrera.

Schiaffino (esquerra) i Guitart mostren una de les seves guies en dos iPhones, davant de la Pedrera. / GUILLERMO MOLINER

2
Es llegeix en minuts
AGUSTÍ SALA
BARCELONA

Els reproductors de MP-3 no només serveixen per escoltar música o veure pel·lícules sinó que poden ser també útils per fer turisme. Això és el que es proposen i porten a terme conjuntament Marc Guitart i Diego Schiaffino, els dos principals socis de Play&Tour, un dels projectes finalistes dels premis 2008 Jove Emprenedor de l’Aijec.

Schiaffino, un dels dos socis, es va fixar una vegada, mentre esperava la seva dona davant de l’edifici de la Pedrera de Barcelona, que molts visitants estaven més pendents dels llibres que portaven per informar-se que de disfrutar i contemplar detingudament la construcció de Gaudí. «Així va sorgir la idea d’utilitzar el reproductor de MP-3 o l’iPod com a audioguia, de forma similar a com es fa als museus i en altres instal·lacions», afirma. És un concepte que concedeix total llibertat a l’usuari, «que té una guia, però no en depèn», diu Guitart.

A 17 euros per descàrrega

Van començar fa poc més d’un any venent les seves audioguies de ciutats, amb informació historicocultural i anècdotes, a través de la seva pàgina www.playandtour.com, a 17 euros per descàrrega. Compten amb un catàleg que ja arriba a les 16 ciutats i estan treballant en sis o set més per a aquest mateix any. També tenen aplicacions per a l’iPhone.

Guitart i Schiaffino compten amb el 27,5% del capital de l’empresa cadascun i després tenen dos socis capitalistes més, amb el 27% i el 18% restant.

Notícies relacionades

La crisi els ha empès a explorar nous canals de venda diferents de les descàrregues per part dels particulars. Un d’ells són les afiliacions en webs --ho fan a través dels portals www.lastminute.com o muchoviaje.com--. També tenen ja acords amb agències de viatges que ho proposen als seus clients, un kit amb reproductor inclòs o un contracte recent amb la cadena Abba, que l’ofereix als viatgers que fan reserves a través de la seva web.

Una altra de les línies de negoci que estan posant en marxa té a veure amb les aerolínies. Per exemple, ja han tancat un tracte amb la finlandesa Finnair, que ofereix les audioguies de Play&Tour als clients habituals. I estan en tractes amb alguna altra companyia aèria. «Això permetrà plantejar-se noves ciutats», afirma Schiaffino. En qualsevol cas, en la fase inicial en què estan, «tots els ingressos que s’obtenen es reinverteixen a fer audioguies de més ciutats i en el nombre més alt possible d’idiomes», diu. I és que el seu mercat és el món.