Entrevista amb la Directora adjunta d'Ikea Ibérica

Montserrat Maresch: "Obrirem centres comercials a partir de les botigues Ikea"

Montserrat Maresch.

Montserrat Maresch.

2
Es llegeix en minuts

--¿Nota la crisi Ikea?

--Sí, és clar. Però molts consumidors ara, per la seva relació entre qualitat i preu, vénen a Ikea.

--¿Com li va anar el 2008?

--Vam facturar 1.459 milions en 11 botigues a Espanya i dues a Portugal, amb un creixement del 19% respecte al 2007. Aquest any creixerem en quota de mercat, però no en vendes. Mantenir facturació és molt positiu en un mercat que està baixant un 20%.

--¿Com s'atrau el consumidor en moments de crisi?

--Sempre hem ofert inspiració i solucions per al dia a dia, i és el que seguim fent. Donem molt valor, disseny, qualitat i funcionalitat, als preus més baixos. Hem abaixat un 30% els nostres preus els últims 10 anys.

--¿Som un país estratègic?

--El creixement d'Ikea a Espanya, el seu èxit, és el més gran de la companyia en qualsevol país. Ikea va arribar en un moment en què era imprescindible socialment. Som humils, però hi ha un abans i un després de l'arribada d'Ikea.

--¿Quins plans tenen per a Catalunya?

--Ens han concedit la llicència per obrir una botiga a Sant Cugat, i volem arribar a tenir set botigues a Catalunya. Estudiem obrir a Girona i a Tarragona, i més a la província de Barcelona.

--Si la normativa catalana fos diferent, ¿obririen més botigues?

--Si les lleis fossin d'una altra manera, obriríem molts més establiments a Catalunya i a Espanya. Tenim recursos per fer-ho, però hem de respectar les diferents legislacions de les comunitats autònomes.

--¿Simples botigues o alguna cosa més?

--Ikea creu que la nostra expansió hauria de venir sempre que sigui possible a partir de centres comercials en els quals nosaltres siguem els promotors. Som el motor, el centre d'atracció del consumidor, i per aquest motiu obrirem centres comercials amb un Ikea sempre que puguem. Ho hem fet a Porto, ho farem a Jerez. Sempre que sigui possible, aquest serà el nostre model de creixement.

--¿Quina relació tenen amb els proveïdors locals?

--Cada vegada en tenim més. En aquests moments treballem amb 30 proveïdors locals, amb més de 100 milions d'euros de negoci, un 8% del total. Disseny sempre suec, però made in Spain.

--¿Quin és el secret d'Ikea?

--Crec que és el concepte de donar qualitat i disseny a un preu accessible per a la majoria de les persones. A més, pensem que la vida de les persones és molt similar a tot arreu, que tots tenim les mateixes necessitats. Ikea coneix com viuen les persones a casa seva. Som una de les empreses que tenim més coneixement de la realitat social de les persones.

Notícies relacionades

--Volen convertir-se en una de les tres marques més valorades pel treballador. ¿Com ho aconseguiran?

--Treballant molt. Mirem què podem aprendre d'altres països i societats. Ser un bon ocupador significa que els empleats tinguin una bona vida a les empreses i a casa seva. Volem reflectir la nostra societat a la companyia: el 60% dels nostres clients són dones; per tant, a mitjà termini, volem que el 60% dels nostres llocs de poder siguin dones. Ara, només tenim un 20% de directives.