EFECTES DE LA CRISI EN LES ENTITATS FINANCERES
El Fons de Garantia de Dipòsits empararà les fusions de caixes
El PP denuncia el "tripijoc" dels socialistes per salvar l'entitat manxega
Tot sembla indicar que Caja Castilla La Mancha (CCM) es convertirà en la primera víctima financera de l'actual crisi econòmica a Espanya. Unicaja, la primera caixa d'estalvis andalusa, ultima la fusió per absorció de l'entitat castellanomanxega, el balanç de la qual pateix els efectes de la recessió. El vicepresident econòmic, Pedro Solbes, ahir va donar per fet que si és necessari el Fons de Garantia de Dipòsits (FGD) actuarà perquè l'entitat malaguenya no pateixi cap pèrdua en els seus comptes pel rescat de la firma manxega.
Encara més; si, amb caràcter general, un banc o una caixa necessita en el futur alguna mena de reforç en el seu capital, el FGD serà la primera font de recursos, segons ambients d'Economia. Només com a últim recurs, el Govern recorrerà al decret del 13 d'octubre que autoritza el Ministeri d'Economia a entrar en el capital de les entitats que necessitin reforçar els seus recursos propis, una opció que ja ha estat àmpliament utilitzada al Regne Unit, Alemanya, França, Bèlgica, Holanda i Suïssa.
EINA ANTICRISI
El sistema de garantia de dipòsits té per objecte assegurar als estalviadors de les entitats de crèdit la recuperació dels seus dipò- sits i valors fins a un límit que ha estat elevat a 100.000 euros per titular i entitat. A Espanya, a més a més, el Fons de Garantia de Dipòsits serveix, per llei, per sanejar entitats financeres que tenen problemes de capital i per facilitar processos de fusió o absorció. De fet, l'única utilització que s'ha fet del fons des de la seva creació, l'any 1977, ha estat per encarrilar i resoldre les crisis bancàries.
El fons de garantia de les caixes d'estalvis, amb una dotació que supera els 5.000 milions, no s'ha tocat des que es va constituir. Pot ser que en aquest moment se'n presenti l'ocasió, segons va acceptar ahir Solbes en la seva compareixença a la Comissió d'Economia del Congrés. Avui mateix, el consell d'administració de CCM analitzarà la seva fusió amb Unicaja.
El projecte de fusió entre les dues caixes va ser aprofitat pel portaveu d'Economia del Grup Popular, Cris- tóbal Montoro, per denunciar el que, segons la seva opinió, és un "maridatge entre governs socialistes" i un "tripijoc" per salvar les entitats financeres de les comunitats on governen (cas d'Andalusia i de Castella-la Manxa). "Entre socialistes queda la cosa", va dir Montoro. Els consellers del PP a la CCM van dimitir dilluns.
EL PP I EL SANTANDER
Montoro va dir que "la crisi bancària" ja és una realitat a Espanya, com mostra el cas de la CCM i el d'"una altra mena d'entitats que estan reduint la liquiditat de les inversions que els dipositants hi han col.locat", fent una clara al.lusió al fons Banif Inmobiliario, del Santander. Montoro va censurar "els gestors d'entitats financeres que amb els diners aliens s'han dedicat a fer despropòsits que no pot ser que ara es carreguin a l'esquena de tots els ciutadans", i va demanar que "qui la faci, la pagui".
"Siguem una miqueta seriosos, senyor Montoro", li va respondre el vicepresident. Solbes va dir que la resolució d'"aquesta mena de problemes" correspon a les entitats afectades; va dir que "el Banc d'Espanya està al corrent", i es va referir a la "tradició històrica" d'utilitzar els fons de garantia per reforçar les entitats que tenen problemes, "de manera que s'ha de continuar fent el que hem fet tantes vegades en aquest país i que tan bon resultat ha donat".
ENDURIMENT DEL CRÈDIT
Notícies relacionadesEn la seva compareixença a la Comissió d'Economia, Solbes va defensar les mesures adoptades pel Govern per afrontar la crisi econòmica i les dificultats de les entitats financeres. El ministre va dir que la crisi arribarà a "la seva màxima intensitat" l'any 2009 i va admetre que el 2010 serà pitjor del que ell mateix havia previst, si bé va tornar a afirmar que el 2011 el creixement "ja hauria de mostrar un cert vigor".
Segons el vicepresident Solbes, les mesures de suport al sector financer serviran per "mitigar" l'enduriment del crèdit a empreses i famílies, pe- rò "difícilment permetran canviar aquesta tendència". El president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, va admetre ahir al Senat que "fa- rà falta temps per recuperar la normalitat en el sistema financer", encara que, segons la seva opinió, els pitjors moments del sector ja han quedat enrere.
- Transport públic La L3 del metro de Barcelona s'ampliarà amb 9 noves estacions
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona revela que ha venut 3.700 seients vip del Camp Nou per 335 milions d’euros
- Nens vulnerables Expedientat l’educador que va explicar a la ràdio la gestió de la DGAIA amb la nena abusada de 12 anys
- Ocupació Ni 10 ni 20 minuts, aquest és el temps de descans que tenen els treballadors durant la jornada laboral segons l'Estatut dels Treballadors
- Melody: "S’han burlat de mi i per sobre de tot està la salut mental"