Grifone: Roba de muntanya i de col.lectius

Grifone amplia el catàleg de roba per a alpinisme i esports de muntanya

La firma genera la meitat dels ingressos amb la indumentària tècnica per a cossos de policia i altres col.lectius

El conseller delegat de Grifone, Martí Batalla.

El conseller delegat de Grifone, Martí Batalla. / TONY LARA

2
Es llegeix en minuts
MANEL TORREJÓN
BARCELONA

El 1999, l'andorrana Naturtec Indústries SA va obtenir el 100% del capital de Grifone, una firma de roba tècnica per a alpinistes i muntanyencs que porta el seu nom associat a la història catalana de la disciplina dels amants de les altures, ja que va equipar els celebrats catalans que van coronar el 1985 el cim de l'Everest."Es va reforçar el capital i es van posar les bases per fer el salt internacional --avui Grifone genera a l'exterior el 20% dels seus ingressos--, i per diversificar la gamma de producte, en paral.lel a la diversificació del nostre client, que no només feia alpinisme, sinó que compatibilitzava aquesta pràctica amb altres, com l'esquí de muntanya, el trail running --carreres de muntanya-- i la bicicleta tot terreny",diu el conseller delegat, Martí Batalla.

Els dissenys es van posar al dia, sempre al servei de la tècnica, sobre la qual es consolida aquesta empresa amb seu a la Seu d'Urgell. I es va potenciar molt el desenvolupament: per equipar aquells que disfruten la muntanya i no fan alpinisme feien falta teixits més lleugers i transpirables. A més, la firma es va guanyar la confiança de líders d'opinió com l'alpinista Edurne Pasaban, que llueix 11 vuitmils i que col.labora en el programaAl filo de lo imposible.Grifone està creixent ara tant que està cobrint una ronda de finançament per donar entrada a nous socis.

La diversificació no només es va cenyir a la creació de noves peces per a altres pràctiques esportives en muntanya. Va anar més enllà i va donar peu a la creació d'una nova unitat de negoci: la de vestimentes tècniques per a col.lectius professionals."El 2001 vam guanyar el concurs per equipar la Guàrdia Urbana de Barcelona, que va ser la primera policia local que va incorporar el color groc d'alta visibilitat en la seva indumentària. Avui aquest negoci suposa la meitat de les nostres vendes, que ascendeixen a vuit milions d'euros a l'any".Entre els últims encàrrecs, l'equipament dels treballadors de l'empresa pública de transport de Madrid i dels agents forestals de la Xunta de Galícia. Avui la companyia treballa aquest mercat amb la divisió comercial d'El Corte Inglés, que té entre altres negocis el de la indumentària professional. Aquests últims anys la relació ha estat tan pròspera que el grup de distribució ha ampliat fins al 2015 el contracte amb l'empresa de la Seu d'Urgell.

A l'empresa estan orgullosos del seu departament tècnic. Batalla sub-

ratlla que Grifone va ser la primera marca tèxtil a fabricar a Espanya amb llicència de Gore-Tex, la marca de referència en uns teixits especials que combinen lleugeresa, impermeabilitat i transpirabilitat."Només després altres confeccionistes de muntanya i ensenyes de moda urbana es van apuntar al Gore-Tex".

Notícies relacionades

El model de negoci de Grifone ha canviat. I l'aspecte de la seva roba, que als anys 80 podria haver estat qualificada desovièticaperquè tots els esforços es concentraven en l'aspecte funcional, en detriment de l'estètic. Encara que l'aspecte clàssic té els seus adeptes --podem fer un símil amb els tot terrenys Jeep de tota la vida, robustos però fiables--, el consumidor demana més disseny. Perquè aquells que practiquen esports de muntanya també han canviat."Fa temps s'arribaven a vendre jaquetes a terminis. Avui els consumidors tenim més diners, podem estar practicant més d'un esport i prioritzem seguretat i confort".

Grifone produeix a Portugal, Romania i al Sud-est Asiàtic."Es parla de l'Àsia en termes pejoratius, però avui la millor tecnologia tèxtil és allà",diu Batalla.