DADES DE L'OBSERVATORI DEL COMERÇ MINORISTA DEL MINISTERI D'INDÚSTRIA

Les marques blanques permeten un estalvi de fins al 32% a BCN

En alimentació, els preus varien un 19% entre la cadena més barata i la més cara

El sector critica que l'anàlisi no tingui en compte l'atenció al client o la qualitat

2
Es llegeix en minuts
JOSEP M. BERENGUERAS
BARCELONA

Promesa electoral complerta: el Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç va fer públiques ahir les dades de l'Observatori de Preus del Comerç Minorista, un estudi que analitza els preus dels aliments en els diferents establiments. L'anàlisi assegura que el cistell de consum pot sortir fins a un 19% més barat segons la cadena elegida, així com que el consumidor de Barcelona pot estalviar-se fins a un 32% si opta per les marques del distribuïdor.

"El consumidor pot estalviar entre 76 i 160 euros al mes en alimentació i begudes segons l'establiment on faci les compres", va assegurar ahir el ministre Miguel Sebastián en la presentació de l'observatori. L'estudi, que ha analitzat els preus de 187 productes en 4.161 establiments, conclou que les ensenyes que disposen dels preus més econòmics són Gadisa, Alimerka i Carrefour, mentre que les més cares són Uvesco, El Corte Inglés i Consum.

DIFERÈNCIES EN EL PEIX

L'observatori destaca que en els productes frescos és on hi ha més diferències de preus. En el cas del peix aquesta arriba al 74% entre l'establiment més car i el més barat; en les fruites i hortalisses és del 61% i en el de la carn, del 56%.

Sebastián també va destacar que l'estalvi que es pot obtenir comprant els productes més econòmics d'alimentació envasada (marques del distribuïdor) en relació amb el cistell estàndard (marques més representatives) varia entre el 19,1% i el 39,6% segons la ciutat en què es resideixi. Tenint en compte que, segons l'INE, la despesa en alimentació i begudes arriba a uns 400 euros al mes, aquests percentatges equivalen a un estalvi d'entre 76 i 150 euros per llar al mes. A Tarragona l'estalvi pot ser del 35%; a Barcelona, del 31,5%; a Lleida, del 29,5% i a Girona, del 26,6%.

Comparant preus de tots els productes del cistell alimentari, les ciutats espanyoles més barates són Salamanca, Zamora i Ourense, mentre que les més cares són Bilbao (24% més costosa), Cadis (18%) i València (17%). Comprar a Barcelona és un 9% més car que a la ciutat més assequible.

En drogueria, la diferència de preus entre cadenes arriba al 25% en els productes de marca habitual, mentre que en els de marca blanca la diferència pot arribar a ser del 41%. La diferència de preus arriba al 58% en productes de drogueria a la ciutat més barata (Ourense) i la més cara (Las Palmas).

Notícies relacionades

CRÍTIQUES DE LA PATRONAL

Tot i que Sebastián va assenyalar que "no és un observatori hostil a la distribució comercial", les patronals van criticar que en la valoració només es tingui en compte els preus. L'Associació Nacional de Grans Empreses de la Distribució (Anged), l'Associació de Cadenes Espanyoles de Supermercats (ACES) i l'Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats (Asedas) van censurar que també s'haurien de valorar aspectes com la qualitat i procedència del producte i l'atenció al client, entre altres.