El consum

La filial espanyola de Nissan guanya un 35% menys

La caiguda de la producció de gener a agost va arribar a l'11% a Barcelona

Un nou esportiu de Nissan al Saló de l’Automòbil de Mèxic.

Un nou esportiu de Nissan al Saló de l’Automòbil de Mèxic. / AFP / RONALDO SCHEMIDT

2
Es llegeix en minuts

Els comptes de la filial espanyola de Nissan ja han rebut el primer impacte de la retallada de la producció de la fàbrica de Barcelona. Nissan Motor Ibérica va registrar un benefici de 56 milions d'euros en l'exercici fiscal que es va acabar el març passat, xifra que suposa una caiguda del 35% en comparació amb el rècord de 87 milions de l'any anterior.

La direcció de la companyia va informar ahir el comitè d'empresa dels resultats, que van ser aprovats en la junta d'accionistes celebrada el 17 de setembre. Segons van indicar fonts sindicals, el motiu principal de la retallada dels guanys és el descens en l'activitat a la fàbrica de Barcelona, que es va accentuar a partir del final del 2007.

Al canviar l'exercici natural per l'any fiscal amb el mateix calendari que la matriu japonesa (de març a març), els comptes han reflectit de ple la intensificació de la retallada de la producció en el primer trimestre d'aquest any, que va ser del 9,40%, juntament amb una baixada de les exportacions de l'11%. Aquestes xifres han anat creixent fins a acumular una disminució de l'11% en la producció i del 17,5% en les exportacions de gener a agost.

En el miniexercici de transició de tres mesos per ajustar el calendari, Nissan Motor Ibérica va registrar uns ingressos de 1.015 milions i un benefici de 19,2 milions d'euros, que si s'hagués mantingut la resta de l'any hauria permès acostar-se als 80 milions una altra vegada. Els 56 milions suposen el pitjor resultat des de l'any 2004, quan la companyia va aconseguir uns guanys de 54 milions.

TORN EN PERILL

El descens del benefici es produeix en un moment delicat per a la fàbrica de Barcelona pel risc de noves mesures de retallada de la plantilla per reduir encara més la producció i pel relleu en la direcció de Nissan Motor Ibérica.

El comitè ha instat el nou conseller director general, Fumiaki Matsumoto --que va agafar el relleu de José Vicente de los Mozos a principis d'aquest mes--, a informar les organitzacions sindicals sobre les previsions per al pròxim trimestre i sobre la possibilitat de produir nous models.

Notícies relacionades

Els sindicats temen que l'eliminació del torn de nit de la cadena de muntatge de la furgoneta Primastar, que també es ven amb les marques Renault Trafic i Opel Vivaro, deixi sense feina més de 400 treballadors. La clau ara és saber si aquest excedent serà conjuntural o estructural després que aquest any hagin deixat la plantilla de 6.300 empleats un total de 334 treballadors a través de baixes incentivades, la no renovació de contractes temporals i prejubilacions.

En el cas de la planta de camions de Nissan Motor Ibérica a Àvila, els 680 treballadors de la fàbrica aniran 19 dies a l'atur amb la finalitat de reduir la producció, que en el període comprès entre gener i agost havia baixat un 8%.