CANVIS EN UNA MULTINACIONAL DEL SECTOR AUTOMOBILÍSTIC

De los Mozos deixa la direcció de la filial espanyola de Nissan

El primer executiu abandona el càrrec després de reestructurar l'empresa

La firma posarà un directiu nipó al capdavant de la fàbrica de Barcelona

José Vicente de los Mozos, en una visita a la planta de Barcelona el 2005.

José Vicente de los Mozos, en una visita a la planta de Barcelona el 2005. / ARXIU / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
ANTONI FUENTES
BARCELONA

La multinacional japonesa Nissan anunciarà en els pròxims dies el relleu a la direcció de la filial espanyola. El màxim directiu de Nissan Motor Ibérica, José Vicente de los Mozos, abandonarà el càrrec de conseller director general després de portar a terme una profunda reestructuració de l'empresa i de la fàbrica de la Zona Franca de Barcelona en els últims tres anys, segons van informar fonts del sector.

En les últimes setmanes s'havien considerat diverses possibilitats de reubicació del directiu en l'aliança Renault-Nissan. Una d'elles va quedar descartada quan el grup va designar José Luis Sanjoaquín, un executiu que havia passat per la fàbrica de Barcelona i la de camions d'Àvila, per posar en marxa la nova factoria de furgonetes a Tànger.

Una altra possibilitat era la integració de De los Mozos a l'estructura de direcció del grup a Europa. No obstant, Renault, primer accionista de Nissan, va anunciar la setmana passada un pla de retallada de despeses que inclou l'eliminació de 5.000 llocs de treball i la fusió en un sol comitè directiu de les cúpules de França i Europa.

SEGUIRÀ AL SECTOR

José Vicente de los Mozos té previst abandonar l'aliança Renault-Nissan, encara que seguirà treballant en el sector automobilístic, segons van apuntar les fonts consultades. El número u de la multinacional japonesa a Espanya es va convertir en el màxim directiu d'empreses d'automoció més jove a l'accedir al càrrec amb 42 anys l'abril del 2005.

Anteriorment havia estat el responsable de personal de Nissan Motor Ibérica encarregat de pacificar la fàbrica de Barcelona, immersa en un conflicte laboral generat per una doble escala salarial que va arribar als tribunals. De los Mozos ha desenvolupat la major part de la carrera a Renault, on es va incorporar el 1978, a les àrees d'enginyeria i producció.

Durant els tres anys al capdavant de la filial espanyola s'ha caracteritzat per la duresa en les negociacions amb els sindicats i les administracions. Des del 2005, la companyia ha aconseguit nivells rècord de producció i benefici, que va arribar als 87,3 milions d'euros el 2006, així com de plantilla, que es va ampliar en 1.700 llocs de treball.

La direcció del grup ha optat per tornar a situar un directiu japonès al capdavant de la filial espanyola, després del pas per la companyia en anys anteriors de Norio Matsumura i Teruo Takebe.

Els sindicats esperen la convocatòria immediata d'una reunió amb els màxims responsables de l'empresa per rebre la comunicació oficial del relleu, i van advertir que s'acosten mesos complicats a la planta de la Zona Franca pel descens de la producció.

CAIGUDA DE PRODUCCIÓ

Notícies relacionades

La decisió de la companyia de produir a Tànger i no a Barcelona una nova furgoneta lleugera va capgirar els plans inicials per a la planta de la Zona Franca al deixar-la sense nous productes per als anys vinents.

El descens generalitzat de les vendes de vehicles i el trasllat a Tailàndia d'una part de la producció del tot terreny Pathfinder van obligar a eliminar un torn de treball i, en les últimes setmanes, a deixar d'obrir la fàbrica els dissabtes. Per evitar 450 acomiadaments, la direcció i el comitè van pactar al febrer noves mesures de flexibilitat interna i un pla de baixes voluntàries que segueix obert fins a final d'any. Els sindicats temen que Nissan apliqui a Barcelona acomiadaments temporals com a Àvila.