ENQUESTA SOBRE EL MERCAT D'ALIMENTACIÓ

El 86% de consumidors volen els horaris comercials actuals

Un estudi d'Agricultura revela que es dediquen 3 hores a la compra setmanal

La despesa anual per càpita de Catalunya en alimentació és la més alta d'Espanya

2
Es llegeix en minuts
ROSA MARÍA SÁNCHEZ / MADRID

Una majoria aclaparadora de consumidors espanyols consideren que els actuals horaris comercials són adequats tal com estan distribuïts en aquests moments. El 86,2% dels consumidors són d'aquesta opinió, segons reflecteix l'enquesta de l'Observatori de Consum i la Distribució Alimentària, del Ministeri d'Agricultura, que analitza periòdicament els hàbits de compra, a partir de l'opinió de 10.500 persones.

Segons aquest estudi, com a mitjana, el consumidor espanyol utilitza 3 hores i 5 minuts a la setmana per comprar productes d'alimentació. El desplaçament fins a l'establiment ocupa al voltant d'11 minuts, mentre que el temps esmerçat a fer la compra es quantifica en 25 minuts de mitjana (50 minuts a l'hipermercat i una mica menys de 8 minuts a les botigues de conveniència). Per arribar a l'establiment comercial escollit, el 18,8% dels consumidors fan servir l'automòbil, i el 8,4%, el transport públic. El 72,3% es desplaça a peu fins al lloc de compra d'aliments i begudes.

El 80% dels consumidors paguen les seves compres d'alimentació en efectiu; el 15,3% utilitza la targeta de crèdit o dèbit i només el 3,8% recorre a la targeta privada emesa per l'establiment.

GUANYEN ELS SUPERMERCATS

Les dades elaborades per l'observatori del Ministeri d'Agricultura van ser presentades ahir a Madrid en un acte en què van participar la ministra del ram, Elena Espinosa, i el president de Mercasa, Javier de Paz, per presentar l'Informe 2007 sobre producción, industria, distribución y consumo de alimentación en España.

En l'anàlisi del consum alimentari del 2006 s'hi constata clarament la importància relativa dels supermercats (45,5% de la quota de mercat el 2006), que han augmentat progressivament la seva participació en detriment principalment dels establiments tradicionals (28,8% de la quota) que, juntament amb la resta de formats (9,1% de quota), tenen una presència menys notable.

Per a l'alimentació fresca, l'opció preferida és la botiga tradicional (el 38,4% de quota). En l'alimentació seca, guanyen clarament el supermercat (el 57,8% de quota) i l'hipermercat (24,4% de quota).

L'estudi referit al 2006 xifra en 81.916 milions d'euros la despesa total en alimentació i begudes, el 5,3% més que l'any anterior. Entre els aliments que més han crescut en consum destaquen els associats amb la qualitat (aliments saludables i sans) o amb l'estalvi de temps (ràpids i còmodes de preparar).

La despesa mitjana per càpita en alimentació a casa es va situar en 1.354,8 euros el 2006. Aquell any, cada espanyol va menjar, de mitjana, 195 ous, 65 quilos de carn, 36 quilos de peix, 53 quilos de pa, 20 litres d'oli, 44 quilos de patates, 67 quilos d'hortalisses fresques i 103 de fruites, entre altres viandes.

CATALUNYA, AL CAPDAVANT

Notícies relacionades

La despesa en alimentació per persona més elevada es localitza a Catalunya (1.616 euros per persona), mentre que la més reduïda, es produeix a la comunitat autònoma de Múrcia (1.073,5 euros per persona).

Segons el patró de despesa dels consumidors catalans, a partir de dades del 2004, aquesta comunitat lidera el consum nacional en productes com vins espumosos i caves (1,6 litres per persona i any, davant la mitjana nacional de 0,6 litres), pastes alimentàries, olives, fruites i hortalisses transformades i hortalisses congelades. Contràriament, les famílies catalanes presenten els consums més baixos d'Espanya en sidra, tomàquet fregit i maionesa. També estan allunyades dels paràmetres mitjans en productes com el peix, la llet i la cervesa.