Javier Torrents i Joan Durall, fundadors de Saet Sweets

Herència de pega dolça

3
Es llegeix en minuts
MANEL TORREJÓN / BARCELONA

LLAMINADURES

Hereus d'una tradició familiar en llaminadures, han posat en marxa una fàbrica de regalèssia al Penedès

Aposten per canals amb gran futur com ara les farmàcies i els establiments de dietètica i herboristeria

Javier Torrents i Joan Durall es queixen que s'està perdent la cultura de l'esforç. Només faltava això --vénen a dir-- en un país tan escàs en emprenedors, amb joves que acaben d'entrar a l'edat adulta"desganats, sense il.lusió, sense energia". Tant Torrents com Durall són fills d'empresaris, cosa que no vol dir que els hagin donat res mastegat:"Sí, a casa tenim uns consultors de luxe, però el negoci ens l'hem treballat nosaltres i els diners invertits són tots nostres".

La seva empresa, Saet Sweets, fabrica productes basats en la regalèssia des del 2006, tot i que el saber fer es remunta a molt temps enrere i és gairebé una herència. El pare de Javier és un industrial del xiclet, amb una societat conjunta per a la península amb l'americana Fleer (els xiclets sense sucre Clix). I la família de Joan s'ha dedicat tota la vida a la regalèssia, fins que el 2005 van vendre el negoci al mateix Joan, al seu germà Bonaventura --soci no treballador-- i a Javier.

El de les llaminadures és un dels mercats en què és més important cultivar la cultura de l'esforç que tant troben a faltar en la nostra societat."Per amortitzar màquines de 480.000 euros se n'ha de vendre molt, a cinc cèntims de preu de venda al públic la peça",il.lustra Javier. El producte a granel, amb un preu que es compta en cèntims, suposa avui el 65% de les vendes, però el producte envasat va a més.

"És clar que anem a la botiga de llaminadures, però tendim a vendre més a altres punts en què es comercialitza el producte envasat i no en la modalitat de pick and mix (el consumidor omple bosses amb el que escull). És a dir, farmàcies i establiments de compra d'impuls, com estancs, quioscos i botigues de conveniència".

Torrents (30 anys) i Durall (32) són dosJASP,dosJoves més preparats que mai. El primer, format en Farmàcia, com el seu progenitor, i amb un MBA en IESE, es va foguejar en el negoci familiar i a l'àrea de producció de la multinacional farmacèutica Novartis. Durall va fer administració i direcció d'empreses i un màster de màrqueting a Esade, i es va forjar en l'empresa de pega dolça del pare i els oncles. Un parell deJASPen una indústria tradicional, madura i cada dia més competitiva, per la irrupció de nous operadors i perquè, en el terreny de la demanda infantil i adolescent, competeixen amb nous capítols de despesa, com són ara la videoconsola o el mòbil. Ells diuen que, encara que el sector no sigui glamurós, innovar es pot innovar molt.

Notícies relacionades

Saet Sweets aposta per la renovació dels envasos de pega dolça. Així, les seves marques Gatos, Dur, Gal i Píndulas, adquirides als Durall, han estat posades al dia. Altres eixos estratègics són la introducció de nous gustos als seus productes i la recerca d'acords de distribució de marques estrangeres. A Sant Jaume dels Domenys (Baix Penedès) hi fabriquen 250 tones a l'any, quantitat que volen doblar en dos anys.

Ho porten a la sang."El meu pare arribava a casa amb una intensa olor de pega dolça; ara sóc jo el de l'olor",explica el Joan."El meu pare venia ple de farina",aporta Javier. Ningú els va dir que seria fàcil:"A vegades ens preguntem per què ens hem fet empresaris, però la llibertat que et dóna no té preu".