Emprenedors // Joan Turull, fundador de Proceli
Prohibit el gluten
Quan Joan Turull, fill d'una prominent saga egarenca de pastissers, va decidir ser empresari pel seu compte i risc, va trencar lligams. No va voler aprofitar-se de la comoditat financera de la seva família: "Em vaig vendre el cotxe, un BMW 320 amb 30.000 quilòmetres, i vaig demanar al banc 15 milions de pessetes, sense que ni la meva família ni ningú m'avalés". Cada gall, al seu galliner. "Encara que amb el meu pare em porto molt bé", subratlla.
Queda clar: Turull no es va aferrar al capital del seu progenitor. Però el que sí que li va agafar va ser la idea de negoci per a la seva empresa, Proceli. "El meu pare va començar a elaborar bastonets i torradetes sense gluten el 1976, quan una de les seves clientes, mare d'una nena celíaca, l'hi va proposar". Joan Turull sènior, que avui presideix el Gremi de Pastissers de Barcelona i el Saló de la Xocolata, gairebé ni n'havia sentit a parlar d'aquella condició, però en poc temps les seves pastisseries a Terrassa van guanyar fama per l'atenció a aquest públic.
Van passar els anys i, el 1998, Joan Turull fill, encara amb vint-i- pocs anys, va heretar la ciència paterna i es va fer industrial dels aliments --pa, brioixeria, precuinats i pastes-- per a celíacs, és a dir, per a totes aquelles persones que són intolerants al gluten (el blat, l'ordi i el sègol en contenen i, per tant, se substitueixen per blat de moro, soja, tapioca o arròs). Feia així el salt des de l'obrador del negoci familiar a una fàbrica pròpia.
"Jo era el mecànic de la colla i a l'acabar secundària el meu somni era un taller propi, però després d'un mes amb la granota vaig decidir aprendre l'ofici de pastisser". Tenia a mà un bon mestre. I es va aplicar: "Als 22 anys vaig guanyar el campionat de joves pastissers d'Espanya". Però li anava petit. Així que, quan va prendre consciència de la gana de la indústria dietètica pels productes sense gluten sortits de forns familiars, es va llançar a produir-los de forma industrial.
El repte del sabor
Es tractava d'un mercat que havia de contenir la seva golafreria per la falta de productes especialitzats. "¿Com li pots dir a un nen que no hi ha pastís d'aniversari perquè porta gluten? A Espanya, mig milió de persones són celíaques", calcula Turull, que de seguida va rebre l'ànim de les associacions d'afectats. "El desafiament era aconseguir un gust millor que el dels productes sense gluten disponibles al mercat". El gust es podia corregir. El preu no. "Són productes entre tres i cinc cops més cars per les matè- ries primeres utilitzades i perquè s'han d'envasar. El blat de moro, que a diferència del blat no té gluten, ha pujat aquest inici d'any un 20% perquè molts cultius s'orienten a l'etanol". El 2006 Proceli va facturar 4,5 milions d'euros, la meitat amb l'exportació. "L'objectiu és el 90% d'aquí a tres o cinc anys".
Notícies relacionadesEls productes de Proceli es troben en establiments de dietètica i a la gran distribució: a Espanya, a El Corte Inglés i Mercadona; a Alemanya, a Coop, i a Anglaterra, a Tesco.
La fàbrica a Terrassa s'està quedant petita. "Hem comprat 6.000 metres quadrats en una altra zona de la ciutat. Volem ampliar però espero que aquesta vegada no em calgui vendre el cotxe".
- EL PROTAGONISTA DEL CLÀSSIC Lamine Yamal, el fenomen que desborda les precaucions: independitzat, xofer del club i una amistat amb Morad
- L’escola d’hostaleria deixarà de fer classes a partir de l’estiu
- Guardiola, a prop de firmar el divorci
- Entrevista amb Anna Bacardit Càncer de mama metastàtic amb menys de 30 anys: «Mai em vaig trobar malament, per això no ho esperava»
- Successos Tres detinguts per atracar un banc a Camarles