Michelin, fabricant de pneumàtics

Camions segurs

3
Es llegeix en minuts
JOSÉ A. SOROLLA / CLARMONT-FERRAND

La multinacional francesallança a tot el món un nou pneumàtic per a camions que s'autoregenera, conserva l'adherència i augmenta la seguretat.

129.000 treballadors, 14.000 a Clarmont-Ferrand.

Vendes netes de 15.590 milions d'euros el 2005. Resultat net de 889 milions d'euros el 2005. 71 fàbriques al món.

Michelin ha inventat el pneumàtic que s'autoregenera. Com més circula, més es regenera. Tot i que el producte es va començar a distribuir el 2005 als països del nord d'Europa i l'any passat ja es va vendre a tot el continent, el grup multinacional francès acaba de presentar el nou pneumàtic a la premsa internacional. És, en paraules de Pete Selleck, director de la línia de productes per a camions de Michelin,"una verdadera revolució que representa un avanç de 20 anys"en aquest camp.

Pete Selleck compara la innovació al salt que va representar, fa més de 50 anys, la tecnologia radial, mitjançant la qual es va aconseguir que la banda de rodatge del pneumàtic, la que està en contacte amb el terra, fos plana, cosa que va augmentar la seguretat.

El nou pneumàtic, fabricat de moment només per a camions, és l'únic producte que combina els tres tipus de tecnologies que utilitza Michelin. Denominat amb el nom tècnic de XDN 2 Grip, el seu secret consisteix bàsicament a barrejar les làmines en forma de doble onada del pneumàtic (ranures ondulades) amb altres que acaben en una gola o forat en forma de gota d'aigua situades al centre de cada pastilla de goma. Quan el desgast del pneumàtic arriba als dos terços, no perd el dibuix --com passa en els tradicionals--, sinó que progressivament apareixen nous solcs que permeten mantenir l'adherència.

Més quilòmetres

Aquest nou disseny dels pneumàtics comporta que el camió pot recórrer un 25% més de quilòmetres i s'aconsegueix un 15% més d'adherència sobre la neu i el gel i un 30% sobre terra mullat. Per provar-lo, dos camions, l'un equipat amb pneumà- tics tradicionals i l'altre amb els nous, van fer una demostració al circuit de proves que Michelin té a la seva seu central a la ciutat de de Clarmont-Ferrand. Sobre un terra mullat mitjançant aspersors en continu funcionament, en només set voltes al circuit, una circumferència de 700 metres, el camió vermell, equipat amb els nous pneumàtics, rodant a 72 quilòmetres per hora, va atrapar l'altre vehicle, el groc, que havia sortit amb mitja pista d'avantatge. L'adherència més gran es podia observar a simple vista, ja que el camió groc va estar en diversos moments a punt de perdre l'equilibri.

La casa Michelin ha invertit en aquesta tecnologia set anys de treball i la quantitat de 400 milions d'euros en un lustre que s'han de sumar al pressupost de R+D, que representa el 3,6% de les vendes netes anuals, és a dir, 565 milions d'euros l'any 2005. La inversió s'ha fet en cinc fàbriques: Tours (França), Aranda de Duero (Espanya), Alemanya, el Canadà i els Estats Units. L'any passat, el grup va vendre un total de 250.000 pneumàtics d'aquest tipus i espera col.locar-ne al mercat quatre milions anuals d'aquí al 2011. El seu preu és entre un 6% i un 8% superior, però"ningú pot oferir les nostres prestacions",assenyala Selleck. A parer seu,"el que es pugui perdre en vendes per culpa del preu i per la durada més gran del producte, calculada en un 50% més, es guanya en quota de mercat".El nou pneumàtic permet així mateix als camions guanyar 400 quilos de càrrega per eix.

Notícies relacionades

Els turismes, més endavant

Selleck assegura que, com va passar amb la radial, que es va inventar el 1946 per a turismes i es va estendre després als camions,"aquesta nova tecnologia serà aplicada més endavant als turismes".El sector dels camions representa actualment un 20% de la facturació total de Michelin i un 35% dels seus beneficis.